BLOG
Bloguji
U mě doma
Happy Monday
Baby deník
Nevlezlo se
JÍDLO
Z mého stolu
Všechny recepty
Vaření s FOOD
Vaření s Yummly
Biosfera.cz
CVIČENÍ
Články
Fitness deník
Recenze a tréninky
Jóga
Moje proměny
FASHION & BEAUTY
Notino.cz
Laky
Kosmetika
Oblečení
VOLNÝ ČAS
Knižní koutek
Knižní výzva
Recenze knih
DIY
Háčkování
V PŘEDVÁNOČNÍM ČASE MÁM PRO VÁS SPOUSTU SOUTĚŽÍ. KDE?
Na blogu soutěžíme o tři balíčky od HQH System
Na mém blogu můžete soutěžit ve Velké oříškové soutěži o 5 kg oříšků a semínek
Na FB stránce Anetky Run-Heart se soutěží o mou knihu Moje tělo: koučink
Na FB stránce Správná podprsenka se také soutěží o mou knihu Moje tělo koučink.

PŘEJI VŠEM HODNĚ ŠTĚSTÍ A KRÁSNÝ ADVENT :-)

středa 31. srpna 2016

Pro začátečníky: jak na pěkné a vypracované bříško


Největší a nejčastější omyl většiny začínajících je domnívat se, že když budou provádět cviky na určitou část svého těla, tak v těchto partiích budou hubnout. Proto je zcela logicky nejčastějším mylným dojmem hlavně u žen to, že cvičením na břicho, zhubnou v břišních partiích. Pravda je taková, že se cvičení na břicho můžete věnovat každý den klidně i hodinu, ale očekávaného výsledku se dost pravděpodobně stěží dočkáte.

  1. Není zcela v pořádku posilovat tak často a tak moc břišní partie, 
  2. Vše na světě musí být v rovnováze, tudíž i cvičením na břicho bychom měli posilovat jeho protipól a tím jsou záda.
  3. Pokud se nezbavíte tuku v břiše (a teď už asi tušíte, že jen cviky na břicho to nepůjde) a budete svaly na tomto místě posilovat, bude bříško - ironicky - mnohem objemnější než před tím. Protože pod, mezi a nad zvětšeným svalem nám ten tuk zůstane. 
Tuk se nemění ve sval
Je nutné si uvědomit, že posilováním břicha v těchto oblastech nezhubnete. Žádnou partii na svém těle cvičením nezhubnete, ale jen posílíte. Od toho je cvičení, aby tvarovalo tělo. Tečka.
Tuk vám na těchto místech stále zůstane a věřit tomu, že se časem tuk změní na sval, je sci-fi. Takový proces zkrátka neexistuje. Jsou tuky a svaly. Tečka.
Takže pokud chcete objem v břišních partiích zmenšit (a kdekoli jinde), je nutné se nejprve zbavit nahromaděného tuku, který nám ty svaly skrývá. K tomu vám může pomoci pouze správný jídelníček umocněný vhodným cvičením se zaměřením na celé tělo! Tečka.
Neexistuje žádné zázračné cvičení na světě, které by dokázalo přecvičit špatné stravování.
Neexistuje žádná zkratka, žádné pilulky, koktejly, různé metody, předválečné metody, zelené kávy a tuk spalující čaje, které by odvedly práci za vaše vlastní úsilí a tím je (opakovaně) pouze správný jídelníček a smysluplné cvičení, u kterého svaly probudíte a vhodnými kombinacemi cviku budete tvarovat.

Do háje s tuky (nejen) v břišních partiích
Všichni máme svalovou hmotu. Je jedno jak moc tuku máme, všichni pod jeho vrstvou máme určité množství svalové hmoty. Někdo více, někdo méně. Čím méně celkového tuku na těle, tím lépe tělo bude vypadat, protože "vykouknou" svaly. Nejvhodnějším přístupem, jak nejrychleji spalovat tuk, je přizpůsobit vhodnou stravu (nepřejídat se, nejíst příliš málo, jíst potraviny, které jsou co nejméně zpracované nebo vůbec) a pak samozřejmě zapojit cvičení, při kterém nám tep srdíčka skáče v těch vyšších hodnotách.
Rozhodně si také nemyslete, že když budete provozovat denně cvičení, břicho vám za pár dní či týdnů splaskne. Formování bříška není vůbec jednoduché, chce to pravidelnost a trpělivost. Tuk se vám totiž nebude díky cvičení ztrácet pouze v břišních partiích, ale souměrně po celém těle. Tak to zkrátka v těle chodí. Je možné, že si tělo nejdříve vezme větší část tuku ze zadečku, pak si všimnete změn na stehnech, ale přesto, i když vy to nepozorujete, dochází k úbytku tuku všude.
Jídelníček a vhodné cvičení jsou tedy opravdu tou nejvhodnější kombinací při válce s tuky.

Cvičit den co den tu stejnou partii je kontraproduktivní
K břišním svalům bychom se měli měli chovat tak, jako k těm ostatním na těle a dopřát jim čas na regeneraci a odpočinek. Pokud vás druhý den bolí břišní svaly, je to jenom dobře. Cvičili jste správně! Stejně tak bolavě se chovají všechny ostatní svaly po vašem těle, ať jsou to stehna, hýždě, zádové svalstvo, ramena apod. Nemusíte se u toho strhat nebo dělat 100 opakování za minutu. V břišních oblastech je více než nutné provádět cviky právě pomalu a správně. Nezapomeňte, že při cvicích na bříško je vhodné procvičit také záda, aby onen pohyb těla při cvičení byl vyvážený.

Závěrem
Na co byste rovněž neměli zapomínat je fakt, že někomu jde bříško "dolů" rychleji a někomu pomaleji. S tím prostě nic nenaděláte a jediným faktorem, jak dosáhnout svého výsledku, je vydržet. Co jiného vám také zbývá, pokud TO VYSNĚNÉ BŘÍŠKO tak moc chcete. Nesrovnávejte se s druhými. Jeden v pase zhubne 6 cm za deset dní, druhý sotva 1 cm. Ale není důležité právě to, že to jde? Že ten pokrok je? Že jdete správným směrem? A navíc, pokud jde tuk pryč hůře z břišních partií, půjde vám určitě lépe z jiných, z těch, ve kterých bude mít problém zase třeba někdo jiný. Takže se nenechte vykolejit či znechutit, nezapomeňte, že i psychika dělá své, mějte své tělo rádi za každých okolností, povzbuzujte se a věřte, že to dokážete. Buďte i za malinkaté změny pyšní! Spousta malých změn vedou k jedné velké

Kristina



(aktualizováno ze 14. listopadu 2012)
photo: pixabay.com
Vaše názory:

44 komentářů:

  1. skvělý článek :)
    pravda pravdoucí!
    já dokud nezačala dělat kardio,denně jsem posilovala,ale špíčku jsem se furt nemohla zbavit..
    pak jsem dělala hodně kardio+posilování a bříško po delší době a hooodně námaze zmizelo :)
    teď jsem s kardiem zase přestala,abych už dál nehubnula a jen posiluji,tak snad se mi špíček nevrátí - ikdyž by neměl, jím opravdu zdravě :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezky jsi to napsala. Já mám problém spíš s hýžděmi, břicho naštěstí hubnu docela dobře. Ale úplně nejhorší jsou ty faldy po bocích, ty jsou zlo a drží se zuby nehty! :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak kdybych toto psala já. Břicho-nejen zhubnuté, ale začalo se i tvarovat, stehna ubyla , tvarují se pomalu, ale faldy na bocích, kde už začíná stehno-prostě s tím nemůžu hnout. Nemám nadváhu, jen prostě dolní část těla by mohla trochu ubrat, ale spíš se to děje nahoře. A co pak s tím? R.

      Vymazat
  3. Něco takového jsem potřebovala, protože s břichem bojuju odjakživa... Tam mi to všechno leze!!! A jak to jde pomalu dolů Ti snad ani nemusím říkat... V posledních dnech mě chytala trochu depka, že to nemá smysl, a podobně, to asi občas popadne každou z nás. Už jsem zjistila, že to u mě bude celkově běh na dlouhou trať, tak mám občas slabou vůli vydržet. Ale zatím jsem nepolevila...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani nepolevuj :))) každý den je krůček k tomu závěrečnému úspěchu :)

      Vymazat
  4. Článek ja na zavolanou...protože bříško a pas to je to, po čem toužím nejvíc, čeho si nejvíc všímám a co mi dělá největší potíže. Zatím cvičím Jillian, 30 Day Shred a Ripped in 30, teď začínám s druhým levlem a doufám, že až to dotáhnu do konce, tak přeci jen nějaku změnu uvidím. Myslíš, že těch 30 minut denně (nebo někdy 5x týdně) stačí, nebo je třeba přidat něco jiného?

    OdpovědětVymazat
  5. Parádní článek! Břicho je přesně můj problém. Taky jsem si dřív naivně myslela, že mi budou stačit sed-lehy a pak se divila, že se nic neděje. Do teď co cvičím Jill jsem zhubla přes břicho 6 cm a doufám, že to bude dál pokračovat. Hlavně ale musím více zapracovat na jídelníčku - ten mi totiž mé břicho opravdu kazí - díky že si mi otevřela oči!

    OdpovědětVymazat
  6. Moc ráda tě čtu! Já mám největší problém s onou trpělivostí. Potřebovala bych vidět výsledky teď hned. Cm ubývají parádně...alespoň myslím, ale přepadla mě nemoc a asi na měsíc mě skolila. Sice jsem díky žaludečním potížím za krátkou dobu zhubla asi 4 kg, ale to není zrovna cesta, kterou jsem chtěla kila shazovat, ovšem stále mě děsí představa, že je zase naberu výměnou za svalovou hmotu. Neustále se sama sebe snažím rozumově přesvědčit, že na tom nezáleží, ale nějak cítím, že to nefunguje :D
    Štve mě to! Je to jako na horské dráze! Sebevědomí mi nechybí, ale mívám dny, kdy se mi na sebe prostě hezky nekouká a dokáže mi to zkazit den. Ne-li víc! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trpělivost také není moje silná stránka :( též bych chtěla všechno hned :)

      Vymazat
  7. Pěkný článek. Doufám, že si z toho co nejvíce lidí něco vezme :) Od té doby co trénuju Power Plate to ženským musím říkat každý den a stejně tomu některé stále nevěří a opakuju to znova a znova...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jojo :)) je to tak... já si taky často myslela (předtím), že nad svým tělem vyzraju a půjde to jinak... :))) dnes chápu, že všechno má svůj řád :) takže pevné nervy :D

      Vymazat
  8. :) mám to přesně obráceně břicho jde dolů lehce (nikdy jsem neměla extra problém až po dětech ) ,ale ten zadek a stehna ... no prostě tu stravu musím už konečně upravit,pořád mám problém s pečivem :( a do zrcadla nerada koukám chjo je to sice lepší,ale pořád je co schazovat... Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to šlo z bříšku taky vcelku krásně, horší to je u stehýnek :) a vzadu nad zadečkem jak jsou záda - tak po bokách, tam ještě furt je dost :D ale naštěstí to není vidět :D

      Vymazat
  9. Další skvělý článek :). Chtěla jsem se tě na něco zeptat. Na Facebooku jsi před časem zveřejnila fotku Margret Gnarr s tím, že teď nejí žádné mléčné výrobky a ovoce. Chápu mléčné výrobky, ale zajímalo by mě proč žádné ovoce? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ovoce obsahuje hodně cukru, v diete se nemá jíst.

      Vymazat
    2. Anonymní: to je pěkná blbost, že se nemá vůbec jíst ;)

      Vymazat
    3. povídám v dietě, ale to především u těch co se připravují na soutěž, hlavně večer už by se nemělo jíst, že se nemá vůbec jíst jsem nikde nepsala

      Vymazat
  10. Nikki, naprosto úžasný článek! Fakt se ti povedl!

    Já mam břicho pořád šílený, teď jsem to nějakou dobu flákala... ale už jsem zase plná odhodlání a proti špíčkám bojuju :-) A je mi jasné, že to chce trpělivost, nebudu na nic spěchat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trpělivost :) Přesně tak, ať ti to jde, protože třeba trpělivost moje silná stránka teda není, no :D

      Vymazat
  11. Nikki dík za super článek !!! tak jsem si dala místo 30DS rovnou kardio :) leje ze mě jak blázen :D a zítra hurá do toho zdravého jídelníčku držte mi palce!
    Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je supr, že ses do toho pustila hned :)) Fakt!

      Vymazat
    2. a za vše můžeš ty !!! denně tě chodím číst sem i na fb a hledám novou inspiraci! díky díky :)

      Vymazat
  12. Souhlasím s každým slovem, perfektně sepsané :) Taky dostávám plno takový dotazů a hlavně i v práci v Expresce. Ženské vždycky tvrdí, že musí posilovat břicho, boky, protože to je strašné, jaký tam mají špek. Ale některým to nevysvětlíš, že to není o tom posilování :)

    OdpovědětVymazat
  13. Nedávno jsem se pídila po principu spalování tuků, hrozně mě zajímalo - a vlastně ještě zajímá - proč že se cca po 45 minutách cvičení má dodávat energie (vždyť logicky pokud dodám rychlejší energi, tuky spalovat nezačnu, zatímco když energii nedodám, měla bych pálit ty tuky, ne?; tak v čem je problém?) Proč je důležitý začínat cvičení najedená a dodat energii po cca 45 minutách? Kdybyste někdo měl smysluplné vysvětlení (i se zdrojem), jsem jedno oko.
    Nicméně jsem při té příležitosti narazila na tenhle článek - http://www.f-sport.cz/print.php?id=69 (stačí vlastně sjet na ty grafy) Podle něj je na spalování tuků lepší posilování než kardio, protože posilování zvětšuje svaly a svaly spalujou (při stejném příjmu kJ) v delším horisontu víc tuků, než kolik se spálí za hodinu kardia. Vlastně to nezní mimo, co si o tom myslíte?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jo třeba lidi od Paleo prosazují cvičení do 30 min.,zvedat těžší váhy a zařazovat sprinty

      některé výzkumy jsou také mimo, třeba ten že nám živočišný tuk škodí a uscpává tepny a že pomalé sahcaridy jsou pro tělo to nejlepší, ale to je na jinou diskusi ;-)

      jak už jsem psala, osobně mám nejlepší výsledky cvičit max.35 min na vysokou frekvenci a zařazovat do toho posilování (jillian), když jsem dělala ve stylu-posilování následně kardio (dohromady 45-50min.) tak ty výsledky byly o dost mizernější než teď

      Vymazat
    2. Přesně jak jsi napsala, ke spalování potřebujem svaly, čím více spalů, tím rychlejší spalování. Ale kardio je kardio.... posilováním takhle samotným ten tuk fakt nedáš dolů... :)

      Vymazat
  14. Super článek :) základem je přesně těch 23 hodin, když 1 strávíš cvičením ;) S Jill ze mě leje pořád, čekala jsem že to přejde, ale nepřešlo :) Ale ta holka je skvělá a ty taky ;)

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj Nikki, díky za tento článek... břicho je právě to, čeho se chci nejvíc zbavit. Dnes mám odcvičeno 27 dní ze Shredu, ale přes pas i břicho ani o půl cm míň, což je trochu demotivující. Ale i přesto vím, že budu pokračovat dalším programem. Pravda je taková, že se u Shredu moc nezapotím, spíš se mi tak trochu orosí záda, myslíš,že to je tedy tím? Přemýšlela jsem, že pak začnu cvičit Ripped nebo Killer abs, ale nevím, zda bych tedy spíše neměla zvolit ten její program na Cardio? Prosím, poraď mi :) Dík 1petule1

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doporučuji Cardio 1, Cardio 2, Cardio 3 z řady Body Revolution a Cardio Kickbox z řady Biggest Winner, vše je na ulozto :) Nebo je skvělej její Banish Fat Boost Metabolism. Pokud se u cvičení nezničíš, určitě bys měla navýšit náročnost.

      Vymazat
    2. Nikki díky za odpověď, něco si z toho vyberu a po ukončení Shredu se na to vrhu. Jak často bych měla Cardio cvičit a stačí taky 30 minut? To mi právě u Shredu vyhovuje, kvůli prckovi. Ono aby to nevyznělo špatně, to já jsem zničená dost i u Shredu, ale prostě se u něj spotím málo a o mokrým tričku, jak tu všichni píšou, nemůže být řeč ani náhodou.

      Vymazat
  16. Ahoj holky, k článku moje otázka patří tak napůl - jde o břicho, ale o jiný problém, třeba někdo z vás bude schopen poradit :). Ráno, když vstanu, je bříško krásně ploché, ale postupem dne se s tím co projím a propiju stane z břicha něco, co vypadá jako kdybych byla v pokročilém stádiu těhotenství. Myslím, že jím celkem malé porce a nadýmavé věci nekonzumuju skoro vůbec. Sakra, tak kde je problém ;)? Za všechny případné odpovědi předem děkuju! Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je úplně normální jev. Když se přes den najíš, tak tím plníš nejen žaludek,ale taky střeva... :)

      Vymazat
    2. To jo, ale v mém případě to je vážně trochu moc řekla bych :)... a kam to, proboha, strkají ti, co jsou "ploší" až do večera ;)? Asi v tom tedy zbytečně hledám něco extra, no, hladovět kvůli tomu samozřejmě nebudu - ale štve mě to :)! Katka

      Vymazat
  17. Katko, já mám úplně stejnej problém! :-D Připisuju to tomu, že naplněný žaludek (což je přes den vždycky, pokud nehladovíš) zabírá nenulový objem. (A pak si říkám, že se mi třeba zvětšuje objem plic, jak cvičim, že jo. :-D) Ale zas tolik mě to netrápí, beztak jde o množství tuku na břiše, ne o vypoulenost.
    Jinak se ještě musim podělit - co jsem začala posilovat, běhá se daleko snáz. Rozdíl pozoruju už po třech čtyřech dnech posilování, najednou jsou nohy lehčí, rytmus pravidelnější... Škoda že běhací sezóna pomalu končí. :-(

    OdpovědětVymazat
  18. Přidávám se do klubu nespokojených se svým břichem. Snad nic mi tak nevadí jako to moje věčně nafouklé a velké břicho!!! Když se mi podaří jeden den bez břicha tak to je nejhezčí den!! =) Bohužel to není moc často! :-( ... Zrovna dneska je den s velkým břichem - ale za to si můžu vážně sama - rodinná oslava !! =D :-( =D ... Máte nějaké odkazy na kardio cvičení? Nebo konkrétní rady?.....Břichům zdar =D

    OdpovědětVymazat
  19. ahoj...brucho je aj moj vecny problem a stale si myslim, ze ho musim cvicit co najviac. DAkujem teda za clanok. Chcela by som sa ta opytat? Cvicim Zuzku z youtube, sice hladam aj nejake dalsie videa, ale vzdy sa k nej vratim. Moj najvacsi problem je vybrat si z toho mnozstva ZCUT, ZWOW a ZSHRED...Ale velmi som si oblubila jej 5 minutove videa. Myslis si, ze mi staci cvicit tie v nejakych 3 alebo 4 opakovaniach, aby to davalo tych 15-20 minut. AKy mas ty na to nazor. Dakujem a uz sa tesim na dalsi tvoj clanok.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj Jani, určitě si můžeš 5 min trénink několikrát po sobě, aby to dalo těch 15-20 minut, nebo vyber mezi 4 různými 5 minutovkami :)

      Vymazat
  20. Já jsem tedy nikdy moc nesportovala a moje zkušenosti je, že nejvíc jsem ze začátku shodila s cvičením s mírnou zátěží při hodně opakování. Předtím jsem zkoušela brusle, to nic moc, ale je pravda, že jsem se nedostala zas tak často, pak plavání, to jsem chodila 3x týdně. Výsledek byl asi tak po měsíci trošku vidět, ale žádný zázrak. Takže za mě mírnou zátěž a opakovat.. ;-)

    OdpovědětVymazat