BLOG
Bloguji
U mě doma
Happy Monday
Baby deník
Nevlezlo se
JÍDLO
Z mého stolu
Všechny recepty
Vaření s FOOD
Vaření s Yummly
Biosfera.cz
CVIČENÍ
Články
Fitness deník
Recenze a tréninky
Jóga
Moje proměny
FASHION & BEAUTY
Notino.cz
Laky
Kosmetika
Oblečení
VOLNÝ ČAS
Knižní koutek
Knižní výzva
Recenze knih
DIY
Háčkování
V PŘEDVÁNOČNÍM ČASE MÁM PRO VÁS SPOUSTU SOUTĚŽÍ. KDE?
Na blogu soutěžíme o tři balíčky od HQH System
Na mém blogu můžete soutěžit ve Velké oříškové soutěži o 5 kg oříšků a semínek
Na FB stránce Anetky Run-Heart se soutěží o mou knihu Moje tělo: koučink
Na FB stránce Správná podprsenka se také soutěží o mou knihu Moje tělo koučink.

PŘEJI VŠEM HODNĚ ŠTĚSTÍ A KRÁSNÝ ADVENT :-)

neděle 30. června 2013

Jak se donutit cvičit...

Mohla bych tuhle otázku de facto zodpovědět hned. Vypni ten zatracenej internet, obuj si tenisky a prostě jdi ☺

Ale když si vzpomenu na sebe, jak jsem před několika měsíci bojovala s jakýmkoli pohybem, vím, že to není tak snadné, jak to vypadá. Člověk možná i má už určitou motivaci a chce se sebou něco udělat a opravu vnitřně touží po změně svého těla a ví, že to cvičení mu pomůže. Ale přesto chybí ještě ten závěrečný, snad nejdůležitější impulz a to, jít to vykonat. Jít cvičit. Jít si prostě zavázat ty tenisky, švihnout na zem karimatku a jít makat.

Nebudeme se bavit o těch z vás, kteří prostě čas od času máte jakýsi vnitřní spurt a prostě se vám čas od času nechce. Kdo by to neznal ☺ Ani Bůh není dokonalý (ne, není, protože neumí nakreslit hranaté kolečko ☺). Takže co je vlastně důležité pro onen start? Pro kopanec? 

Hlavní kopanec
V první řadě, musíte být připraveni nejen vnitřně, ale také jaksi materiálně. Ono, když už si člověk nakoupí nějaké ty věcičky na cvičení, hned se k celé dané věci přistupuje jinak ☺ Doporučuji tedy nějaké pěkné tričko nebo tílko, které si vymezíte, že bude čistě jen to tréninkové. To samé s šortkami. Důležité jsou také tenisky. A úplně nejlepší bude, když si tohle všechno nakoupíte nové, uvidíte, jakou radost z toho budete mít a už jen to vás přesvědčí, že se přeci jen do toho cvičení pustíte. 
Kromě oblečení byste měli mít také kde cvičit. Pokud máte prostor, je to fajn. Pokud se však už tak mačkáte v malém pokojíku, bylo by fajn si předem vymezit prostor na cvičení. Zkuste odsunout kus nábytku, pokud to jde. Židle dejte třeba na chodbu. Zbavte se všeho, co vám prostorově překáží, protože to, co po vás nechci je, abyste už při prvním tréninku řekli, že na to kašlete, protože na to nemáte místo. NE!  Vytvořte si ho. Třeba to nebude ideální na 100%, ale může to být ideální alespoň z poloviny, co? ☺
Takže jsme vyřešili oblečení a prostor. A nyní bychom také měli mít s čím cvičit. Asi se budete divit, ale nebudete toho potřebovat moc. Dvě nejdůležitější věci, činky a podložku, si můžete dnes koupit již za pár korun. Do začátku vám totiž stačí dvě 1 kg činky. Možná 1,5 kg, pokud si troufnete. Podložka stačí obyčejná. Karimatka. Cena je řádově možná v pár desítkách korun. A víte jak jsem začínala já? Ani jedno z toho jsem neměla. Místo činek jsem si naplnila petky vodou a místo podložky si rozložila na sebe několik dek. No, nebudu vám tvrdit, že to bylo i tak nesmírně pohodlné, protože nebylo ☺ Petky mi klouzaly a i přes deky mě zem tlačila do zad. Ale jak říkám, pro start už tyhlety věci máte určitě doma, takže začít je možno VŽDYCKY!!! A pokud z prvního tréninku chcete mít báječný požitek, hned si pro malé činky a podložku zaběhněte někam do sportu nebo už objednávejte z netu. Nejlépe teď hned!!!!

Nevím, co cvičit
Chápu. Ani já jsem netušila jak cvičit, co je pro mne nejlepší, kdo by taky na samém počátku bez zkušeností věděl, jak vytvořit správný trénink a cvičební program. To je naprosto v pořádku. Ale když už máme ten internet, máme tak možnost se nechat inspirovat desítkami kvalitních instruktorů a cvičit podle jejich tréninku. A když štěstí pomůže, dokonce ony tréninky stáhnete někde zdarma, hehe ☺ 
Moje velká rada do začátku zní, nevybírejte si z netu takové tréninky, které jsou od pohledu náročné a u kterých je jasně napsáno, že jsou pro pokročilé nebo experty. Já budu naprosto první člověk v řadě, který nesmírně rád podpoří vaše nadšení a bude vám přát, ať se do fáze experta dopracujete, ale nečiňte tak hned na začátku. Je to to samé, jako byste se chtěli naučit anglický jazyk, a namísto toho, abyste začali se základy, jste rovnýma nohama chtěli skočit do expert lekcí v učebnicí. Výsledek? Okamžitě to vzdáte, protože to přece bude strašně těžké, je to tak? Nebudu vám nic nalhávat. Naprosto stejně to funguje i ve cvičení. Pouze soustavnou přípravou v začátečnických fázích se budete zcela jistě rychle zdokonalovat a posouvat se do obtížnějších tréninků. Věřte mi. A pokud vám nebude trénink pro začátečníka činit žádné potíže, pak samozřejmě můžete svůj cvičební režim zpřísnit. Vždy ale postupujte krok za krokem. Představte si své cíle ve cvičení, v kondici a v tom, že chcete být krásně fit, jako schodiště. Jste na prvním stupínku a postupně se dopracujete až na vrchol... ach, bože, není to krásná představa? Vidíte to? ☺ 

Nevím, s kým cvičit
Moje dobrá rada zní, nezkoušejte se trénovat sami a ani nezkoušejte trénovat s kamarádkou, pokud to není nějaká dobrá a vzdělaná fitness instruktorka. Proč? Pouze kvalitní trenér vám totiž ukáže, jak správně cviky provádět. Naučíte se, že není dobré, vůbec dobré, udělat 30 dřepů, které mají špatnou techniku, ale mnohem zdravější a účinnější metoda, jak se dostat dál, je udělat klidně jen 10 dřepů se správnou technikou. Není to jen o vizuální stránce, že špatně provedený dřep, klik, cokoli, vypadá fakt dost blbě, ale hlavně si tím pomaličku ale jistě ničíte zdraví (klouby, kolena, vazy...). Už to píšu asi po páté v tomhle příspěvku, ale, prosím, věřte mi ☺ Opravdu si vyhlídněte na internetu či v reálném životě instruktora, který bude mít jméno. A který vám bude říkat hlavně JAK cvičit. Nechcete přece cvičit týden a pak další měsíc čekat, než se uzdravíte. Na to, že budete cvičit i s bolestmi vůbec nemyslete! NIKDY! 
Většina z nás nemá možnosti chodit do fitka a platit si instruktora, respektive, někdo na to má, ale nechce. Ani se vám nedivím. Ale máme internet a můžeme si vyhledat spoustu světově známých instruktorů, se kterými nás cvičení může dokonce bavit... chápete děcka? Bude nás to bavit ☺ Možná jste slyšeli o Jillian Michaels, ale třeba jste ještě neslyšeli jména jako Bob Harper, Cassey Ho, apod. Vašim úkolem bude vyhledat si o těchto trenérech co nejvíce zde na blogu nebo na YouTube. Tihle jsou schopni vám do začátků opravdu pomoci a krom jiného, je na ně taky radost pohledět ☺ 
Video portál YouTube je také báječná věc. Normálně, když zadáte do vyhledávače na této stránce "exercise beginners", vyjede vám spousta tréninků pro začátečníky. Schválně si to běžte vyzkoušet. Nekecám. Je to paráda!!!

Kolik času věnovat tréninku?
Velmi dobrá a častá otázka. Spousta začínajících si myslí, že musí cvičení věnovat hodiny denně. Pokud si myslíte, že na to máme všichni čas, tak jste na pěkném omylu. Pracujeme, staráme se o děti, máme spoustu dalších povinností a poslední, po čem bychom toužili je, trávit hodiny denně cvičením. Něco vám prozradím. Ono totiž vůbec nejde o délku cvičení, ale o pravidelnost a houževnatost a vášeň, kterou do toho vložíte. I kdyby to mělo být jen na deset minut. Zkušenost mi říká, že i za deset minut kvalitního tréninku z vás může valit pot jak z prasátka ☺ (Teď nevím, zda se prase potí, ale chápete, že? ☺) Čili, stanovte si jasný cíl. Například, že si jednou, dvakrát do týdne dáte volno, ale 5-6x týdně budete trénovat v rozmezí 10-30 minut. Stačí to? Stačí!!! Nejraději bych těch vykřičníků udělala i sto! Jak jsem již řekla, jde o pravidelnost, o to, burcovat tělo v rámci jakéhosi nadstandartního pohybu navíc, než na jaké bylo zvyklé doposud. To, že neustále běháte v práci, kolem dětí, na nákupy, na to je tělo v podstatě "zvyklé" a není to pohyb, který potřebuje. Silový trénink zaměřený na všechny možné partie na těle je to, o čem mluvím. Musí vás bolet svaly, o kterých jste si mysleli, že vůbec neexistují. Já neřekla, že vás to bude bolet? Oops, bude vás to bolet  ☺ Na začátku určitě ☺

Nikdo mi neřekl, že mě budou bolet svaly.
Jednu dobu jsem dostávala emaily, v nichž mě mladé slečny prosily o radu, že začaly cvičit, ale nikdo jim neřekl, že se druhý den probudí a budou je bolet svaly. A pak mne vždy dostala jejich otázka, zda je to normální a zda jim to neublíží... Takže já vás tímto připravuji na to, že cvičení nebude procházka růžovým sadem. Ano, budete se po tréninku cítit skvěle, za to mohou endrofiny, adrenalin a všechno, ale stavy následující den, z velké většiny v začátcích, nebudou dvakrát příjemné. Protože BUDETE celí bolaví. Ale to je na tom to skvělé!!! Víte proč? Když to bolí, tak to funguje. Probudili jste svaly k životu a tohle přesně potřebujeme. Za pár dní bolest pomine, protože už za pár dní budete silnější. Často se říká, že si tělo na cvičení zvykne. Blbost. Zvyknout si můžete na nové brzdové destičky v autě, ale v případě fitness prostě sílíte. Každým dnem, po každém tréninku tělo sílí. A pokud mu budeme dopřávat také kvalitní a pestrou stravu, není lepší kombinace za kvalitnějším, delším a spokojenějším životem. A tělem, o kterém tak dlouho básníte ☺

Prý zhubnu i bez cvičení
To je pravda. Ono totiž zásadním přístupem za nižší váhou je hlavně jídelníček. Pokud je vzorný, nic nikomu nebrání v tom, aby zhubl. Opravdu ne. Ale zamyslete se nad jednou věcí. Věříte tomu, že když zhubnete, tak se vám tělo také krásně vytvaruje a získá ony ladné křivky? Nerada vás zklamu, ale to se nestane. Pod oblečením schováte cokoliv, i nedokonalé štíhlé tělo. Ale jsem si jistá, že 100% spokojenost bude jen tehdy, pokud tělo bude vypadat nejen hubeně, ale také zdravě, tvarovaně a fit. Nikdo přece nechce mít rosolovité nepevné ruce, povolené bříško a zadeček. Že ne? A tohle všechno dokáže jedině pravidelné cvičení.

Nebudu mít horu svalů?
Je mi jasné, že žádná žena nechce mít horu svalů. Tedy, alespoň ne ta valná většina. Uklidním vás. To se prostě nestane ☺ Jelikož začínáte, tak nevíte, že abyste vypadaly jak kulturistky, stejně jako u hubnutí tak i u nabírání hmoty, byste musely tomu přizpůsobit hlavně stravu. A to nejenže decentně, ale markantně. Od rána do večera byste musely přesně hlídat co a v jakém složení jíte, a to navíc v odpovídajícím množství, musely byste přizpůsobit razantně před-tréninkovou i po-tréninkovou stravu, a k tomu všemu byste musely rukama, nohama a vším možným tahat doslova stovky a stovky kilogramů a zátěže denně. Kilová činka v ruce vás do takových objemů nemá šanci NIKDY V ŽIVOTĚ dostat. Dokonce ani desetikilová ☺

Nemám čas cvičit
Já tuhle větu prostě vážně nemám ráda. Nemám. Chápu, opravdu chápu, že někdy se objeví den, kdy to vážně nevyjde, že si člověk nenajde ani těch 10 minut na cvičení. To se může stát. Proč ne? Ale říkat tohle každý den, 365 dní v roce, ... to je už pěkná blbost, že? ☺ Co takhle si říct, že máte čas cvičit. Sáhněte si do svědomí a řekněte si, zda byste o těch 10 minut přeci jen nemohli být méně u televize, u počítače, zda musíte jít na hodinu 3x týdně s kamarádkou do kavárny, zda den co den musíte dělat milion věcí na úkor vlastního zdraví a pěkného těla... vždyť si to představte, to vaše tělo a neříkejte mi, že byste opravdu sami sebe nechtěli vidět, jak vypadáte bez toho všeho tuku a s pevným bříškem... Už jste si to představili? To je dobře. Já si to také před rokem a něco představovala a přeměnila na skutečnost ☺ Musíte pochopit, že veškeré změny, které vidíte na fotkách u svých idolů a lidí, o kterých básníte, že byste taky tak chtěli vypadat, jsou zde i pro vás. Můžete vypadat úplně stejně. Ba dokonce ještě lépe. Tak schválně. Zkusíte trumfnout svůj vlastní idol? ☺

Přeji vám všem se cvičením moc štěstí... a už jděte hledat vhodné triko na první trénink ☺

K.
Vaše názory:

0 komentářů:

Okomentovat