Recenze a tréninky
Na mém blogu můžete soutěžit ve Velké oříškové soutěži o 5 kg oříšků a semínek
Na FB stránce Anetky Run-Heart se soutěží o mou knihu Moje tělo: koučink
Na FB stránce Správná podprsenka se také soutěží o mou knihu Moje tělo koučink.

PŘEJI VŠEM HODNĚ ŠTĚSTÍ A KRÁSNÝ ADVENT :-)

čtvrtek 18. července 2013

Recenze na knihu Ovládněte svůj metabolismus

Loňské jaro bylo pro mne zlomové. Poprvé jsem viděla jméno Jillian Michaels a tvář ženy, která mi změnila náhled na zdravý život a donutila mne přehodnotit veškeré své zásady a nechuť o sebe se starat. O více než rok později jsem od nakladatelství Anag obdržela k recenzování její knihu, která se v zámoří stala bestsellerem. Upřímně řečeno, trochu nevábná obálka této publikace skrývá neskutečný poklad, jakým kniha Ovládněte svůj metabolismus rozhodně je.

Tuhle knížku jsem si musela přečíst dvakrát, protože to prostě není žádné nenáročné povídání o tom, jak zhubnout a zbavit se tuku, který nás všechny trápí, ať si to uvědomujeme či nikoli. Tahle kniha je, řekla bych, nutností pro každého z nás. Je to v zásadě encyklopedie toho, jak funguje tělo a pojednává o tom, v jakém světě žijeme - plné chemie, plastů, potravin vyrobených v továrně - a jaký neblahý účinek to má na naše tělo, na jeho fungování. Tahle knížka není tedy jen o hubnutí, ale o tom, jak napravit přirozené fungování metabolismu tak, jak nám všem určila příroda.

Možná si řeknete, že tahle kniha není pro vás, váhu máte pod kontrolou, jste se sebou spokojeni. Tak ještě jednou. Tahle kniha vám neřekne, kolik toho musíte zhubnout, že musíte cvičit, nebude vám radit sestavit si striktní jídelníček a podobné věci, i když se svým způsobem o tuto problematiku i z části opírá. Tato kniha je vesměs návod na spokojený, zdravý a dlouhý život, a jelikož já jsem zastánce toho, že by se člověk měl hlavně cítit fit a být fit, nemohu jinak, než vám tuhle knížku doporučit všemi pěti. Já jsem se na této knize stala závislá, spousta věcí mi otevřelo oči (a že jsem toho věděla už opravdu hodně) a spoustu věcí jsem si dala do souvislosti.

Nerada to říkám, ale pokud si koupíte tuto knihu, přečtete si ji a budete se minimálně z poloviny řídit radami, které se vám snaží Jillian Michaels objasnit a vysvětlit a podpořit jejich účinnost, nebudete nikdy potřebovat žádného výživového poradce (za tohle si určitě vysloužím kritiku :D). V této knize si troufám říct, je toho ještě víc, než byste se sami od svého poradce dozvěděli vy sami. Přesně jak píše Jillian Michaels na knize, objevíte všechna zásadní tajemství vedoucí k úspěchu - ke zdravému tělu a tím i (zcela automaticky) ke štíhlejšímu tělu. Tuhle knížku prostě musíte mít doma. Prostě musíte.

Kniha je rozdělena do třech částí. Začátek, tedy první stránky jsou takové chaotické, jelikož na vás ze všech stran útočí dost odborných názvů, spousta vysvětlivek o hormonech a prostředí, které mi nedávaly smysl. Pak se ale cca na dvacáté stránce dostanete přímo k Jillian Michaels a k jejímu příběhu. Poví vám o své rodině a o tom, jak vnímala rozvod svých rodičů. Na Jill se mi líbí jedna věc, jestli ta holka něco umí, tak být maximálně otevřená, je schopna pošpinit vlastní jméno vyprávěním o tom, jak se jako teenager chovala, dokonce jak se chovala jako začínající hvězda, kterou známe z prvního působení v show The Biggest Loser. Zatímco měla nastudováno desítek knih o výživě a radila svým klientům, sama na sobě to neuměla praktikovat a styl jejího života mířil vyloženě do záhuby. Dřela se hodiny v posilovně, trápila se dietami. Jak moc se vlastně v té době lišila od každého z nás? Jenže byla holka šikovná a stejně tak, jako my se zajímáme o své zdraví a chceme z něj vytřískat to nejlepší a netrápit se a být šťastní, to samé chtěla i Jillian. Osudným jí bylo seznámení s jejím endokrinologem, který ji diagnostikoval sníženou funkci štítné žlázy. Jste překvapeni? Já také!!! Kdo by to byl řekl, že Jillian Michaels je od svých třiceti let na lécích a s touto "nemocí" vládne fitness světu a den co den ukazuje, že je možné být jako ona. Nikdy jsme ji neslyšeli ztěžovat si. Naopak, když kdykoli řekne "když jsem to dokázala já, dokážete to také", není sebemenší důvod jí nevěřit. Mým záměrem nebylo vyzradit vám něco z knihy, ale za tu dobu, co vedu svůj fitness blog se sešla snad stovka emailů a proseb, jak bojovat s nadváhou, když máte stejný problém jako Jillian - sníženou funkci štítné žlázy. Moje rada? Kupte si tuto knihu! Nebude to snadné, ale zhubnout bude možné. Hodně věcí pochopíte.

V první části knihy se také seznámíte s "klíčovými hráči" při cestě za zdravějším a štíhlejším těle. Kdo jimi jsou? Hormony. Tělo, to není jen systém skládající se ze svalů a tuků, jak si mnozí z nás myslí, ale jsou to hlavně hormony, které určují, po kterých potravinách hubnout budeme, respektive, které potraviny přímo nařizují našim hormonům spalovat tuk nebo jej také ukládat. Dozvíte se, co se stane, když je jeden hormon závislý na funkci dalších a jak se celý metabolismus díky nesouladu může zbortit jako domeček z karet. Jillian vám řekne, jak to všechno napravit. Ty možnosti existují a záleží čistě na vás, jak pevně se jich chopíte. Každou snahu tělo ocení.
Dozvíte se, mimo jiné, jak se vyvarovat neustále opakujícímu se jo-jo efektu, proč je důležité vyhýbat se zpracovaným potravinám, jak zapracovat na obnově metabolismu a vytřískat z něj maximum.

Druhá část knihy se mi líbila nejvíce. Dozvíte se, jak komplexně ovládnout svůj metabolismus. Není to ironie? Že se musíme naučit jak zacházet s vlastním tělem? Doba nás k tomu dotlačila, dotlačil nás k tomu průmysl, který potřebuje profitovat na levných výrobcích za účelem masivního prodeje. Jsme oběti? Zcela určitě. A jak to tedy napravit? Vše se naučíte a dočtete právě zde. Jillian vám ukáže, jaké potraviny nejíst a proč, co se po jejich konzumaci s tělem děje. Také vám ale nastíní pravý opak. Proč jíst potraviny, které jsou tělu maximálním přínosem. Dokonce je vám všechny vyjmenuje, vypíše, kniha je plná tabulek, poznámek a sloupků, které jdou ještě více do hloubky a ukazují, co ano a co ne. Když říkám, že jsem knihu přečetla dvakrát celou, tak tím myslím včetně těchto všech malých oddílů mimo kapitoly. I v nich se dozvíte totiž spoustu informací, které byste sami v životě jen stěží dohledávali.

Třetí část knihy je už dle mého názoru vcelku rychlo-četba, protože se zde dozvíte a přečtete si přesný plán toho, jak na to. Jak se pustit do boje s nadváhou anebo do boje s tím, abyste se naučili, jak správně a zdravě jíst, abyste zde pro svá vnoučata byly jednou co nejdéle. Jillian vám nejenže vysvětlí nutnost různých vitamínů a důvod jejich nutného použití pro každý z nich, včetně toho, kde tyhle vitamíny najdete, ale vesměs budete mít v rukávu to nejzásadnější - plán a recepty na ovládnutí metabolismu. Od snídaně až po večeři zde najdete vhodnou kombinaci potravin, dvou-týdenní jídelní plán včetně receptů pro jednotlivá jídla, a dokonce zde najdete i nákupní seznam věcí, který si lze okopírovat a nosit všude s sebou. Seznam je plný potravin, které by u vás prostě doma neměly chybět a ze kterých si také uvaříte všechno, co je dáno v receptech.

Kdybych si knihu měla vybírat sama v obchodě a přečetla si anotaci na zadní straně, nevím, zda bych se donutila tuhle knihu koupit, jelikož na mne dělá dojem až příliš odborného pojetí. Z mé recenze vám však musí být jasné, že tato kniha mne ohromila a jsem jí nadšená. Možná nezvládnu vše dělat na 100%, ba dokonce to možná nezvládnu praktikovat ani z poloviny, kdo ví. Celá kniha na mne ani v jediném případě nedělala dojem, že něco musím a že bych do něčeho byla tlačena. Naopak. Připadala jsem si, jako by mi učitel dával na vybranou. Objasnil mi fakta a teď už záleží jen na mně samotné, jak se se vším tím, co mne obklopuje a co také obklopuje mé děti, poperu. Po přečtení knihy vím jediné - některých věcí se budu zbavovat asi jen velmi těžko, ale už si dokážu představit obrázek toho, co se mnou určité věci udělají přímo v těle a dvakrát si rozmyslím, zda si dám k jídlu něco zpracovaného nebo zda dám ovocný salát synovi na plastový talíř z Číny.

Kniha Ovládněte svůj metabolismus zcela určitě není žádné snadné čtivo, jak jsem již naznačila na počátku. Kdo se o zdravou výživu teprve teď nově začal zajímat, bude pro něj kniha ještě náročnější než pro ty, co už mají hodně věcí nastudováno. Tím ale neříkám, že bude nepochopitelná. Naopak. Jsem si jistá, že po koupi této knihy už nebudete potřebovat nic víc vědět. Tato kniha je vyloženě "all-in-one" (vše v jednom).

K.
Vaše názory: