5 důvodů, proč jíst to stejné každý den

by - pondělí, srpna 22, 2016


Brett Blumenthal je autorkou několika knih v oblasti výživy. Již přes dvacet let se pohybuje v oblasti wellness a účastní se různých konferencí po Spojených státech, kde veřejně hovoří nejen o zdravém životním stylu, ale také o tom, jak "vyrůst" jako člověk. 

Často se dočítám a vnímám váš neklid z toho, že se váš jídelníček skládá téměř neustále ze stejných potravin a co se týče přípravy jídel, tak nejste příliš kreativní. Ono to ale vůbec nemusí být špatně. Například trenérka Zuzka Light podporuje myšlenku "jíst to stejné každý den" po celý týden a měnit například jen večeře.  To samé Bob Harper. Bob je jedním z těch, kteří se přiznali, že nemají ve zvyku ve svém jídelníčku moc věci obměňovat a vesměs jí neustále to samé. A já? Docela se v tomto nacházím též. Mám své oblíbené snídaně, obědy či večeře, které vždy určitou dobu neustále točím a nejsem schopna měnit. Zkuste si přečíst následující článek od Brett, snad se vám pak uleví, pokud máte ze svého stereotypního stravování výčitky svědomí ☺

K.

Pět důvodů, proč jíst to stejné každý den
(Brett Blumenthal)

Přiznávám. Vaření mě nudí. Vařit každý večer něco nového pro jednoho nebo dva lidi mi dává zabrat. Samozřejmě, že na velkou párty toho navařím kupu a dělám to ráda, ale pro sebe samotnou nebo jen pro mne a manžela není ta motivace a inspirace do vaření nijak velká. Z toho důvodu máme tendenci jíst i pětkrát týdně pořád to samé. Možná to bude znít jako velká nuda, ale čím víc tohle děláme, tím víc se mi to líbí. A zde jsou důvody proč:

1) Nákupy jsou jednodušší a víme, kolik utratíme: když jíme ty samé potraviny každý týden, máme lepší přehled o tom, kolik utratíme a veškeré nákupy jsou mnohem jednodušší. Každou neděli mi nákup trvá asi 20 minut, protože už v něm mám systém. Vím, co chci a dokonce si ani nedělám nákupní seznam. 

2) Je mnohem snadnější si udržet váhu a také zhubnout: je jedno, zda si chcete váhu udržet nebo nějaké to kilo shodit, konzumací stejných potravin se můžete snadněji dočkat svých cílů. Jakmile najdete své oblíbené potraviny a zjistíte si jejich kalorický příjem, optimální obsah všech živin a sestavíte si z nich svůj jídelníček, dostanete dokonalý jídelní plán. Nebudete muset počítat kalorie a sledovat nutriční hodnoty den co den. Svých cílů dosáhnete snadněji, protože nebudete muset neustále myslet na to, kolik jste toho snědli a zda je to v pořádku s vašimi cíli. 

3) Poznáte své tělo: budete-li jíst stejné potraviny, poznáte, jak na ně vaše tělo reaguje. Budete mít přehled o tom, jaké potraviny vás sytí, po kterých se cítíte nadmutí, nebo po kterých máte rychle hlad. Také poznáte, jak vaše tělo reaguje na různé konzervanty, na chemii v jídlech a koření. Pokud jíte zdravě po většinu času, vaše tělo to bude očekávat, čili když dojde k tomu, že občas zhřešíte, snadněji zjistíte, zda se to tělu líbí či nikoli. Například, pokud si příliš často nedáváte kofein nebo nápoje se spoustou cukru, zjistíte, že když to čas od času uděláte, můžete se cítit nervóznější. Já často pociťuji, že když si dám výjimečně smažené jídlo, cítím se do hodiny pod psa a někdy až do dalšího dne. 

4) Vaření bude snadnější: já ráda používám celozrnné potraviny a celkově si nerada vaření komplikuji. Snídaně se obvykle skládá z grapefruitu, proteinového nápoje a šálku kávy. Na oběd si dám obvykle velký salát s nějakou tou dávkou proteinu, obvykle vaječnou omeletu. V neděli večer si dávám pořádnou dávku pečeného nebo grilovaného kuřete, jen týden co týden obměním koření. Zbytek kuřete co nesním si znovu ohřívám přes týden a dávám do salátů třeba na večeři. Na svačiny si dávám různé výživné tyčinky nebo parfait z řeckého jogurtu. Tohle je de facto neměnné a přesto snadné a ušetří mi to čas.

5) Více si užíváte dní, kdy jste kreativní: máte-li ve stravování jakousi rutinu, pak si více užíváte momentů, kdy se jdete najíst do restaurace nebo když máte jeden z těch dní, kdy jste v kuchyni hrozně rádi kreativní. Máte pak radost z nových jídel a užíváte si lépe nových chutí, jelikož se hodně liší od toho, co běžně jíte.

Věřte, že se zde nesnažím naznačit, že tohle je jediná a ta správná cesta jak jíst, ale zcela jistě může tento způsob věci zjednodušit a navigovat vás snadněji k tomu, jak zdravěji jíst. Pokud máte děti, je jasné, že tento systém stravování bude pro vás poněkud náročný. Ale nezapomeňte, že koření, dresinky a jiná ochucovadla mohou i například z obyčejného kuřete udělat rozdílný chod večer co večer. 

Jíte často stejné potraviny? Našli jste nějaké další výhody takového stravování?

(aktualizováno z 14. srpna 2013)
photo: pixabay.com

Mohlo by se ti líbit

9 komentářů

  1. Já se s tímto také ztotožňuji, největším plusem pro mě v tomto stravování, že vím po čem nemám dlouho hlad, po čem se nenadýmám, po jakém jídle se mi nebude chtít nic dělat apod. :D :D Sem tam objevím nějakou novou potravinu, ale velice zřídka, držím se těch svých :)

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavý článek. Já spíš všude čtu, jak je důležitá pestrost stravy a jak vymýšlet pořád nové a nové recepty. Kouknout se na to takhle mě nenapadlo :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za tenhle článek. Pořád jsem byla ve stresu, že jím hodně podobná jídla a chybí mi pestrost jídelníčku, tak teď už budu v klidu :-)

    www.42stupnu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Přesně můj případ, v pracovní dny snídaně, svačiny i večeře jako přes kopírák. Na obědy chodím v práci, tam je to většinou maso, příloha a salát, takže alespoň tento chod trochu jinak. O to více si pestrosti užívám ve volných dnech.
    http://radinsen.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Kristýnko, čtu tvůj blog průběžně už tak tři roky, s přestávkami, stále je co číst, a obohacuješ nás všechny, mám takovou prosbu, potřebuju poradit, jistě jsi v tom zběhlá , už 11 měsíců cvičím na rotopedu, každý den, tak 20-23 km, podle toho jak dlouhý je zrovna seriál, z počátku jsem ubrala 3 kg, skoro okamžitě během 14d nů, a ted po skoro roce ,, tak kilo , dvě , a to ani ne , nevidím rozdíly, možná 3cm v pase, zato mi přibyly ve stehnech a lýtkách. Co se týká stravy noo na rovinu, nejím jako prase , ale ani ne uplně zdravě, v tom bude asi zakopaný pes. prossím prosím o radu co udělat jinak na co se víc zaměřit, děkuju moc a snad si najdeš čas na odpověd , Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Jani, v podstatě je jasné, že kolo už nestačí. Každý pohyb na samém počátku vykáže nějaký úbytek na váze, ale zrovna kolo/rotoped/běh nestačí. Kolem neposiluješ tělo, možná trošku nohy, ale jde hlavně o budování fyzičky než síly. Když budeš chodit 15 km denně, zhubneš nějaké kilčo, jelikož tělo ten pohyb v takové míře nezná a bude sahat do zásob, ale později si na ten pohyb zvykne a přijde mu to jako rutina.

      Je nutné pohyb prostě neustále měnit. Není vůbec výjimkou, že se po kardio cvičení z dlouhodobého hlediska nehubne. Zato u silového cvičení ano. Kardiem nebuduješ svalovou hmotu, která je pro hubnutí naprosto podstatná. Silovým cvičením formuješ tělo, kardio cvičením nikoli. Kardio bych já osobně doporučila tak jednou týdně nebo max 20 min jako doplněk k silovému tréninku (tedy až po tréninku). Přitom toho siového tréninku stačí málo. 20 minut denně a změny se začnou dít nejen rychle, ale i dlouhodobě, jelikož u různých programů (je jedno, zda tě provádí trenér osobní nebo ten ve videu) obtížnost navyšuje a mění sestavy tréninku, právě proto, aby tělo bylo neustále v "šoku" a novému pohybu se nestíhalo přizpůsobit.

      Strava je neméně důležité, ale zase není třeba jet 100% zdravě. Jednak to není dlouhodobě udržitelné a jednak není takových přísných pravidel vůbec třeba. Je hlavně důležité vědět a skutečně si spočítat, zda se tvá strava skládá převážně z původních tedy nezpracovaných potravin.

      A v neposlední řadě je také důležité množství stravy. Možná jíš přesně tolik, kolik tvé tělo potřebuje na udržení váhy. Nebo jíš velmi málo a tvé tělo je v úsporném režimu a nehodlá pustit už dál ani cm tuku v obvodu.

      Za mne, z toho mála co jsi napsala, bych v první řadě zaměřila pozornost na kvalitu stravy, na množství (ne, nestačí říct jím 5x denně malé porce, protože každý má "malé" porce v oku úplně rozdílné) a hlavně, celkové množství jídla za den v pěti porcích, může být ve finále více, než když někdo sní tři jídla za den (snad rozumíš :))

      A rozhodně k tomu všemu bych odhodila rotoped jako jedinou a prioritní pomůcku pro hubnutí a tvarování těla. V podstatě pro hubnutí je zde ta strava a pro tvarování postavy cvičení a ty tvary ti rotoped, ani běh neudělá, bohužel. Chce to posilovat s váhou vlastního těla, s činkami, apod. A hlavně mít sestavený program, podle kterého pojedeš (například programy od Zuzky Light, JIllian Michaels, Cassey Ho, apod.) Trenérů je dnes opravdu taková spousta, že je na výběr z mnoha. Hlavně si nedělej domácí cvičení podle sebe, jako "denně si dám 50 sklapovaček, 100 dřepů, 50 kliků). To akorát zavání svalovou disbalancí, tělo je nutné posilovat komplet, několik desítek různých svalů, ne jen například tři každý den :)

      Snad jsem pomohla.

      Pa, K. :)

      Vymazat
    2. Ahoj Kristi, moc ti děkuju ani jsem nedoufala, že odpovíš, moc si toho cením, v podstatě jsem taky tak o tom přemýšlela, že ten rotoped je sice fajn ale bohužel nestačí , připadám si unaveně a potřebuju změnu, zkusím se zaměřit na něco jiného a ten rotoped dám dvakrát týdně , mám sedavé zaměstnání proto něco potřebuju dělat. Není mi lhostejné jak vypadám ikdyž to není zlé , mám 170cm a váha je tak 65-64 podle obdbobí. měla jsem tak těch 68-69 před tím než sem začala denně jezdit. ale jak píšeš to už nestačí , tělo si zvyklo , hlava je tak nastavená , je to jako droga musím cvičit každý den jinak jsem nesvá, chtělo by to asi opravdu vážnou změnu , abych den bez cvičení nebyla rozhozená . Co se týká jídla jím tak 5x denně , řekla bych že spíš mívám večer hlad , jím asi málo, nebo špatně vyváženou stravu, občas si dám buchtu tu miluju , peču často mám doma 4 chlapy takže je pořád co vařit a péct, jsou jako kobylky. tak a ještě dovětek moje tělo už tak nepracuje jako za mlada, je mi 46 takže metabolismus se zpomaluje, vím to moc dobře . Děkuju moc za rady a jdu se mrknout na Jill nebo na Zuzku jak jsi doporučovala , těším se na to jako malá holka a snad se podaří tu celulitidu z břicha dostat, ta mě trápí nejvíc jinak to není tak špatné . Měj se krásně a další tvoje rady určitě ráda uvítám a budu se podle nich řídit .. Jana

      Vymazat
    3. Já teda musím reagovat na to, že se ti zpomaluje metabolismus :) To je sice pravda, ten se zpomaluje zhruba už ve 25 - 30 letech :) Takže i já na sobě pozoruji před čtyřicítkou, že už to není ono a aže je to znát čím dál tím víc každým rokem! ALE!!!!!! Existuje způsob, jak se s tím zkrátka nesmířit a metabolismus urychlit. To, že míváš večer hlad je v podstatě důsledek toho, že asi málo jíš a málo jídla ten metabolismus zpomaluje. Krutý fakt. Dále, kardiem si metabolismus taky nijak závratně nezrychlíš. Ale silovým cvičením ano. Metabolismus právě zrychluješ množstvím svalové hmoty. Nemusíš mít 10 kilo tuků dole a nahradit to 10 kily svaly. Ale každé kilčo téhle výměny udělá doslova zázraky. Takže když to zjednoduším, čím jsme starší, tím víc bychom se měli zaměřovat na to, že tu svalovou hmotu budeme podporovat cvičením, aby ten metabolismus nezpomaloval tak rapidně :)

      A na celilitidu v bříšku to chce hlavně tu stravu, dostatek pitného režimu a hlavně cvičit. (Asi už chápeš, že ne rotoped.) Chce to cvičit celé tělo, aby se ty "postižené" části prokrvovaly a celulitida se trochu stáhla. Nikdy nezmizí uplně, ale lze ji zmírnit až vyhladit, i když tam furt někde bude, nebude tak markantně vidět :)

      Vymazat
  6. Ahoj tak mám za sebou první cvičení Jill no teda povím ti , je to teda masakr,, nemyslela jsem si že se budu po cvičení tak třepat, jediné co mi problémy nedělalo byly bříšní svaly, ty mám jakž takž v pohodě , podle toho že jsem je naprosto bez problémů zvádla, ale nohy a ruce - hlavně ruce ty jsou na tom teda dost bídně, zítra se asi ani nepohnu , už sejít ze schodů jsem teda cítila, cvičení mi uteklo strašně rychle, jsem nastartovaná super na další dny, ikdyž vím, že to bude asi boj , co když mě budou bolet všechny svaly v těle? mám cvičit i přes bolest ? co se týká té mojí celulitidy tak bříško jsem měla vytahané a popraskané po prvním těhu a to se nedá nijak spravit, pořád to tam bude , pak v dalších dvou to už jsem se na to bříško víc zaměřovala a mazala, ale ta celulitida je tma prostě pořád, pokusím se zaměřit víc na tu stravu, večeře mi dělají problém , nikdy nevím co si vzít aby to bylo plnohodnotné a neměla bych hlad, jinak přes den jím vpohodě, ovesné kaše, ovoce , zeleninu, maso , rýži, brambory luštěniny, omáčky moc nemusím . tak hurá do dalších dnů Jill , našla jsem ji nahranou v češtině , což je super, protože jsem se učila jen rusky a německy, měj krásný den a děkuju Jana

    OdpovědětVymazat

Poslední komentáře