čtvrtek 31. října 2013

Sušená syrovátka versus syrovátkový protein

Často dostávám dotazy ohledně syrovátky, ve kterých se mne ptáte na použití. Ptáte se k čemu je syrovátka dobrá, zda vám pomůže zhubnout a jak se aplikuje. Problémem také je, že mnozí ze začínajících nechápou rozdíl mezi sušenou syrovátkou a syrovátkovým proteinem. A mylně si myslí, že když si koupí tu z obchodu za pár desítek korun, nesmírně na tom vydělají a ušetří spoustu peněz. Ale pozor...

Sušená syrovátka, kterou koupíte vesměs ve všech potravinách je opravdu velmi levná. Odhaduji, že půl kilový balíček stojí kolem 30-50 Kč. Syrovátka jako taková má spoustu pozitivních účinků na tělo při vnitřním i vnějším použití. To je pravda. Dodá tělu dost různých minerálů a látek, avšak mnozí z vás nekupují syrovátku za účelem koupele nebo pleťové masky, ale kvůli tomu, aby vám pomohla ve vaší cestě za lepší postavou. V tomto případě je tedy velmi "nebezpečné" obyčejnou sušenou syrovátku používat, jelikož se nesmírně liší od potřebného a složením kvalitního syrovátkového proteinu, jehož cena se už i za půl kilové balení pohybuje někde jinde a stojí i několik set korun.

Abyste podpořili svou svalovou hmotu, zcela určitě už jste se někde dočetli nebo zjistili, že je zapotřebí mít ve stravě dostatečný přísun bílkovin. Dívali jste se už někdy na složení těchto dvou produktů? A pochopili, jak moc se složením liší?

Sušená syrovátka obsahuje v rozmezí 10-30 % bílkovin. Zbytek vesměs tvoří pouze sacharidy. Když jsem posledně v obchodě zjišťovala hodnoty tohoto výrobku u různých prodejců, zjistila jsem, že sacharidy tvoří 65-90% veškerého obsahu. Při použití konzumujete tedy převážně sacharidy.

Syrovátkový protein, ten, který se dá koupit ve specializovaných sportovních obchodech a povětšinou jen na e-shopu, má tyto hodnoty naprosto opačné. Sacharidy tvoří pouze 10-25% výrobku, někdy dokonce žádné. Bílkoviny jsou v takovém proteinu obsaženy ze 60-95%. Při použití konzumujeme převážně bílkoviny. 

Pokud vaše strava z hlediska bílkovin pokulhává, určitě zkuste popřemýšlet o vylepšení a překopání vašeho jídelníčku, případně svou situaci vyřešte koupí proteinu. Protein je v tomto případě skvělým doplňkem stravy, můžete si vybrat z několika příchutí a díky němu vyřešit i časovou tíseň při chystání snídaně či svačin. A snad vám bude, stejně jako mně, skvělým pomocníkem pro zachování svalové hmoty, na které tak usilovně pracujeme za účelem rychlého metabolismu a tedy i rychlého spalování.

Bílkovinu ale potřebujeme nejen na růst a zachování svalové hmoty. Téměř všechno v našem těle se skládá z bílkovin. Všechny buňky, tkáně, kosti, vlasy, kůže, nehty, vnitřní orgány, krev,... 

Více se o bílkovinách, o jejich dopadu na zdraví při nedostatku, o tom, jaké bílkoviny jsou ve stravě postradatelné a které nikoli, můžete dozvědět ve stručně a srozumitelně sepsaném dokumentu od paní doktorky Škopkové.

stáhnout celý dokument o bílkovinách

Vaše názory:

0 komentářů:

Okomentovat