pátek 1. listopadu 2013

Naštvanej trenér: různé diety, pořád ty samé hovadiny

Před pár dny jsem v televizi zahlédl posledních pár minut ze show Dr. Oze. Hostem byl Chris Powell, který hovořil o fitness a hubnutí. Opravdu se mi líbí jeho práce a to, jak vede svoji vlastní show na ABC pod názvem Extreme Weight Loss, ale zatímco jsem sledoval Oze, jediné, co mne napadlo, bylo...

"Stejná hovadina, jiná dieta."

Co mám na mysli? Abych řekl pravdu, už jsem fakt unavený z toho, jak nám všichni tihle guru říkají pořád ty samé věci, které už roky a roky všichni posloucháme. Víte co myslím, že? Když jsem sledoval Powella, říkal jsem si "tohle není žádná novinka".

Neustále nás ze všech stran bombardují řečmi, jak je důležitá snídaně, jak je důležité jíst každých pár hodin, jak je důležité dodržovat porce, jak by se nemělo jíst po určité hodině v noci a samozřejmě, jak je důležité pracovat na svalové hmotě. 

A víte co, myslím si, že jsou to všechno kraviny.

Vším tímhle jsem se řídil roky. Kontroloval si porce a jedl poctivě každé 2-3 hodiny. Snídal jsem do hodiny po probuzení. Cvičil jsem tak, abych stimuloval nárůst svalové hmoty a po určité hodině v noci jsem nejedl těstoviny. Stal jsem se součástí této ideologie.

Ale teď vím něco víc! Chris Powell mluvil o tom, že bychom hned po probuzení měli do sebe něco hodit na rozjezd, pak snídani, asi o hodinu až dvě později. Mluvil o stejné metodě jíst každých pár hodin, abychom "zrychlili metabolismus" a o "budování svalstva, abychom mohli lépe pálit tuk a extra kalorie". Všechny jeho jídla byla založena na počtu kalorií a používal dlaň jako pravidlo k určení velikosti porcí.

Takže si dáte proteiny o velikosti dlaně, dvě hrsti zeleniny, hrst sacharidů, atd. A takhle to máte provádět s každým jídlem několikrát denně. 

To jako vážně?

Tohle jsou stále ty samé staré rady, které jsme už slyšeli. Ale přesto jsme jako národ stále obézní a vážně nemocní.

Já mám jinou metodu a je to ta, kterou už nějaký ten pátek následuji. Co třeba - 

Jezte tehdy, když máte hlad. Nejezte, když hlad nemáte. Bláznovství? Já vím. Ve skutečnosti tímhle jen říkám, abyste poslouchali vlastní tělo. 

(...)

It's time for things to change, for our future.


Váš jídelníček z hlediska kalorií by neměl být den co den stejný. Proč? Pokud každý den vykonáváte rozdílnou aktivitu, pak by se i příjem kalorií měl lišit. Někdy máte větší hlad než tomu je obvykle. V některé dny toho zase tolik nesníte. Někdy si dáte čtyři jídla za den a další den možná jen dvě. 

Myslíte si, že lidský organismus přežíval a prospíval kvůli tomu, že si kontroloval porce každé dvě hodiny? Samozřejmě, že ne.

Jak už víte, taktéž nevěřím tomu, že kalorie je prostě kalorie. Věřím tomu, že každá potravina, kterou sníte, má pro tělo své vlastní metabolické a hormonální účinky. Věřím opravdu tomu, že jak a co konzumujete, má co do činění s tím, zda jsou kalorie uloženy jako tuk nebo využity pro metabolismus a energii. (...) A také věřím tomu, že je možné přijmout více kalorií než spálíte a přesto vaše tělo bude spalovat tuk a nebude žádný ukládat. Záleží jen na tom, v jakém stavu je vaše "fungující" tělo.

Ať už jste slyšeli cokoli, hubnout nebo přibírat není tak jednoduché, jak říká teorie "méně nebo více než spálíš". Procesy ve vašem těle jsou mnohem náročnější než tahle prostá rovnice.

Podle mého je výraz "zrychlit metabolismus" tím, že budeme konzumovat časté a menší porce přes den poněkud komický. Kdo tohle kdy řekl? Pokud by to byla pravda, pak by lidé, kteří používají metody občasného půstu, nemohli mít tak skvělé výsledky. Já zkrátka nevěřím, že konzumací 6 malých porcí za den dosáhnete lepších výsledků než se 3 chody. 

Tohle je prostě jeden velký klam, který koluje ve fitness a jehož ideu kdosi "vykradl" kulturistům. Kulturisté mají cíl - vybudovat si co nejvíce svalové hmoty, dosáhnout anabolického stavu a zajistit maximální svalový růst. Mnoho cvičebních programů vzešlo z kulturistiky a stejně tak i tyhle diety a nutriční plány, které dnes vidíme. 

Pokud nechcete být kulturistou, proč byste tak měli jíst? 

Já osobně viním fitness průmysl za to, jak nám tento plán tlačí. Dělám v tomhle už 20 let. Ale přece nemůže být normální počítat si kalorie a jíst podle toho, kolik je hodin. To jsou pravidla a návody, které vytvořil člověk a nemají nic společného s přirozeným nebo prvotním pocitem hladu. 

Můžu vám říct, že po letech zápasení s jídlem a možnostmi jsem konečně VOLNÝ!

Osvobozený od stravování podle času. Osvobozený od velikosti mých porcí. Osvobozený od plánování a přemýšlením nad tím, co bude mé další jídlo. 

Poprvé v životě nepočítám kalorie. Jím tolik, kolik chci. Pokud mám hlad, jím. Pokud nemám, nejím. V některé dny toho sním víc, jindy zase méně.

Pryč jsou ty dny, kdy jsem si vážil jídlo a cpal je do krabiček. Teď se déle cítím sytý a každý den mám klid. Není to geniální? 

Jím hodně zeleniny, libového masa, oříšky, semínka, ovoce a zdravé tuky. Pravidelně jím avokádo a všechno, co má v názvu "kokos". Nepočítám kalorie, nepiju proteiny po tréninku, nedělám dlouhé hodiny kardia a jsem v lepší kondici než kdy předtím. 

(...)

My own quest for knowledge, my passion for fitness, my trial and error, those are my credentials


Věřím v Paleo a cross-fit. Ale pokud vy ne, je to v pořádku. I tak vás chci povzbudit, ať už vyznáváte cokoli, abyste se zbavili tady toho trendu "jíst podle hodin" a pro jednou poslouchali vlastní tělo. 

Vy, kteří říkáte, že je to nemožný plán, vám musím sdělit, že to NENÍ plán. Je to způsob života. Ty směšné návody, kdy se máte dívat na své dlaně a hlídat, kolik toho sníst a kdy to sníst - TO jsou plány.

V závěru bych chtěl říct tohle: lidské tělo vám řekne vše, co potřebujete vědět. Je to vynikající komunikátor. Pokud odstraníte ze svého jídelního režimu uměle naplánované stravování, slibuji, že se váš život změní. 

- Alfonso


volně přeložila K.
Vaše názory:

0 komentářů:

Okomentovat