I po zdravém jídle se tloustne


Vzpomínám si na doby, hodně dávno tomu, kdy jsem si myslela, že pokud budu jíst zdravě, nehrozí, že bych nezhubla. Mé odhodlání jíst zdravě bylo tehdy pevné do doby, než mi po týdnu váha ukázala o kilo navíc. Ačkoli je logicky jasné, co mezi zdravé a nezdravé potraviny nepatří, unikala mi jedna veledůležitá věc.

Lidé vědí, co to znamená jíst zdravě. Vědí, že by měli navýšit přísun zeleniny, že by jejich jídelníček měl tvořit ovoce, celozrnné výrobky, lidé ví, že nesmí jíst tučné, sladké, ale přesto se jim nedaří ani po dlouhé době udělat něco s ručičkou váhy. A tak se dostáváme k nejčastější otázce: "Jím zdravě a stejně nehubnu. Kde může být chyba?" 

Chyba je mnohdy tam, kde bychom ji nejméně čekali. Nedochází nám, že i se zdravou stravou existují jisté limity a že je nutné kontrolovat velikost svých porcí. Polopaticky - hlídat kalorie. 

Stejně tak, jako hlídáme, kolik sníme čokolády nebo zmrzliny, musíme hlídat množství i těch zdravých potravin. Spousta z nich je velmi prospěšná našemu zdraví, všechny zdravé potraviny obsahují vitamíny, minerály, spousta z nich má hodně vlákniny, ale dost z nich má také dost kalorií a v tomto případě tělo nerozlišuje, odkud dané kalorie pocházejí. Využije pouze to, co zvládne metabolismus spálit, všechno ostatní navíc si ukládá do zásob - tukových. 

Budete-li si dávat na talíř věci typu avokádo, quinoa, celozrnné pečivo, bio ovoce, řecký jogurt, oříšky, je nutné si uvědomit, že všechny tyhle a jim podobné věci nejsou nekalorické potraviny.

A proto je nutné, i u zdravých potravin, hlídat, kolik toho sníme. 
  • za den bychom měli sníst maximálně 2-3 kusy ovoce
  • celozrnné pečivo by mělo být v jídelníčku denně zastoupeno 1-2 kusy
  • tak jako na posezení nesníte 1 kg pomerančů, je nesmysl ke snídani vypít 1 litr pomerančového džusu
  • brokolice, květák, hřiby - to vše je velmi zdravé, pokud je však neobalíte do strouhanky a nesmažíte v tunách oleje
  • oříšky bychom měli jíst jako doplněk k jídlu o pár kouscích, sypat si do dlaně ze sáčku a následně házet do pusy je špatný krok 
  • vodní meloun sice obsahuje 90% vody, ale ve 100 g je 8 g cukru (2 kostky cukru)
Závěrem bych chtěla říct jediné. Nezapomínejte, že všeho moc škodí. Nic vám nikdy neublíží v přiměřeném množství (mluvíme-li o jídle a ne o návykových látkách ☺). Sledujte své počínání, pište si soukromě svůj deník, kam si budete po určitou dobu zapisovat, co sníte. Tyto diáře a zápisky vám velmi pomohou uvědomit si, čeho je ve vašem jídelníčku zbytečně moc a co vám v něm chybí.

A hlavně nezapomínejte, že je velmi snadné se přejíst i zdravé čokolády, zdravých ovocných tyčinek, zmrzlin či koláčů. Vařit a připravovat zdravé varianty pokrmů je pro zdravé tělo dobrý krok, ale stále si hlídejte množství.

K. ♥

Share on Google Plus

♡ Kristina Cechova

    Komentáře čtenářů
    Facebook komentáře

0 komentářů :

Okomentovat