BLOG
Bloguji
U mě doma
Happy Monday
Baby deník
Nevlezlo se
JÍDLO
Z mého stolu
Všechny recepty
Vaření s FOOD
Vaření s Yummly
Biosfera.cz
CVIČENÍ
Články
Fitness deník
Recenze a tréninky
Jóga
Moje proměny
FASHION & BEAUTY
Notino.cz
Laky
Kosmetika
Oblečení
VOLNÝ ČAS
Knižní koutek
Knižní výzva
Recenze knih
DIY
Háčkování
V PŘEDVÁNOČNÍM ČASE MÁM PRO VÁS SPOUSTU SOUTĚŽÍ. KDE?
Na blogu soutěžíme o tři balíčky od HQH System
Na mém blogu můžete soutěžit ve Velké oříškové soutěži o 5 kg oříšků a semínek
Na FB stránce Anetky Run-Heart se soutěží o mou knihu Moje tělo: koučink
Na FB stránce Správná podprsenka se také soutěží o mou knihu Moje tělo koučink.

PŘEJI VŠEM HODNĚ ŠTĚSTÍ A KRÁSNÝ ADVENT :-)

pátek 28. března 2014

I po zdravém jídle se tloustne


Vzpomínám si na doby, hodně dávno tomu, kdy jsem si myslela, že pokud budu jíst zdravě, nehrozí, že bych nezhubla. Mé odhodlání jíst zdravě bylo tehdy pevné do doby, než mi po týdnu váha ukázala o kilo navíc. Ačkoli je logicky jasné, co mezi zdravé a nezdravé potraviny nepatří, unikala mi jedna veledůležitá věc.

Lidé vědí, co to znamená jíst zdravě. Vědí, že by měli navýšit přísun zeleniny, že by jejich jídelníček měl tvořit ovoce, celozrnné výrobky, lidé ví, že nesmí jíst tučné, sladké, ale přesto se jim nedaří ani po dlouhé době udělat něco s ručičkou váhy. A tak se dostáváme k nejčastější otázce: "Jím zdravě a stejně nehubnu. Kde může být chyba?" 

Chyba je mnohdy tam, kde bychom ji nejméně čekali. Nedochází nám, že i se zdravou stravou existují jisté limity a že je nutné kontrolovat velikost svých porcí. Polopaticky - hlídat kalorie. 

Stejně tak, jako hlídáme, kolik sníme čokolády nebo zmrzliny, musíme hlídat množství i těch zdravých potravin. Spousta z nich je velmi prospěšná našemu zdraví, všechny zdravé potraviny obsahují vitamíny, minerály, spousta z nich má hodně vlákniny, ale dost z nich má také dost kalorií a v tomto případě tělo nerozlišuje, odkud dané kalorie pocházejí. Využije pouze to, co zvládne metabolismus spálit, všechno ostatní navíc si ukládá do zásob - tukových. 

Budete-li si dávat na talíř věci typu avokádo, quinoa, celozrnné pečivo, bio ovoce, řecký jogurt, oříšky, je nutné si uvědomit, že všechny tyhle a jim podobné věci nejsou nekalorické potraviny.

A proto je nutné, i u zdravých potravin, hlídat, kolik toho sníme. 
  • za den bychom měli sníst maximálně 2-3 kusy ovoce
  • celozrnné pečivo by mělo být v jídelníčku denně zastoupeno 1-2 kusy
  • tak jako na posezení nesníte 1 kg pomerančů, je nesmysl ke snídani vypít 1 litr pomerančového džusu
  • brokolice, květák, hřiby - to vše je velmi zdravé, pokud je však neobalíte do strouhanky a nesmažíte v tunách oleje
  • oříšky bychom měli jíst jako doplněk k jídlu o pár kouscích, sypat si do dlaně ze sáčku a následně házet do pusy je špatný krok 
  • vodní meloun sice obsahuje 90% vody, ale ve 100 g je 8 g cukru (2 kostky cukru)
Závěrem bych chtěla říct jediné. Nezapomínejte, že všeho moc škodí. Nic vám nikdy neublíží v přiměřeném množství (mluvíme-li o jídle a ne o návykových látkách ☺). Sledujte své počínání, pište si soukromě svůj deník, kam si budete po určitou dobu zapisovat, co sníte. Tyto diáře a zápisky vám velmi pomohou uvědomit si, čeho je ve vašem jídelníčku zbytečně moc a co vám v něm chybí.

A hlavně nezapomínejte, že je velmi snadné se přejíst i zdravé čokolády, zdravých ovocných tyčinek, zmrzlin či koláčů. Vařit a připravovat zdravé varianty pokrmů je pro zdravé tělo dobrý krok, ale stále si hlídejte množství.

K. ♥

Vaše názory:

0 komentářů:

Okomentovat