neděle 27. dubna 2014

Jak zrychlit metabolismus?

Tento článek by pravděpodobně nikdy nevznikl, kdyby mne k tomu nenavedly vaše emaily a dotazy ohledně toho, jak zhubnout a urychlit metabolismus. Neustálými dietami a vynecháváním jídel a sedavému způsobu života má tendenci váš metabolismus fungovat na nejnižší obrátky a vy byste jej rádi podpořili a uvedli v činnost. Nebo byste rádi zhubli pár kil bez asistence cvičení a ta poslední kilča a ne a ne dolů... Jak tedy na to, aby to opravdu fungovalo a vy jste docílili těch nejlepších výsledků?

Potraviny co zrychlí metabolismus
Dá se zhubnout bez pohybu? Samozřejmě. Nemusíte cvičit. Objem vašeho tělo totiž definuje počet kalorií, který za daný den přijmete. Já vždycky říkám a všude píšu, že důležitá je strava. Navíc, čím kvalitnější, tím lépe. A podle všeho existují potraviny (kafe, zelený čaj, různé druhy koření, apod.), které dokážou metabolismus urychlit a tím vám hubnutí usnadní. Ano, některé skutečně takovou věc dokážou, ale mějte na vědomí, že jde jen o krátkodobou stimulaci. Tyto potraviny podpoří činnost těla tak, že jej "nadopují" energií, podpoří tak spalování a vaše tělo "ožije". A co až tyto stimulační potraviny naše tělo stráví nebo vyloučí?

Cvičení je zde od toho, abyste se pěkně tvarovali. Abyste zpevnili tělo, posílili kondici a ...ZRYCHLILI SVŮJ METABOLISMUS. 

Není neobvyklé, že lidé za svá kila navíc viní pomalý metabolismus. Začnou cvičit, sníží ve stravě počet kalorií a stále nehubnou. Jedinou diagnózou tohoto chování je podle nich pomalý metabolismus.

Kam jdou veškeré kalorie? 70% potřebných kalorií potřebujeme čistě na přežití, říká se mu bazální metabolismus. Dalších 20% je zhruba potřebných pro veškeré fyzické aktivity a 10% na trávení.


Co je to vlastně pomalý metabolismus? Jak ovlivňuje vaši váhu a lze něco udělat pro jeho zrychlení?
Profesor James Timmons z Loughborough University je expertem na metabolismus a má pro vás pár vysvětlivek. 

Co je metabolismus?
Metabolismus je název pro různé procesy, které se neustále dějí ve vašem těle, aby jste žili a vaše orgány normálně fungovaly. Patří sem dýchání, oprava buněk, trávení apod.

Tyto chemické procesy potřebují určitou energii. Minimální množství energie, která je potřebná na uskutečnění těchto funkcí, se nazývá hodnota bazálního metabolismu (BMR).

Vaše BMR činí zhruba 40-70% potřebné energie pro vaše tělo v závislosti na vašem věku a stylu života. Pojem "pomalý metabolismus" není vlastně nic jiného než nízká BMR. 

Mají někteří lidé rychlejší metabolismus než ostatní?
Objem těla, věj, pohlaví i geny hrají roli v určení vaší metabolické hodnoty. Svalové buňky spalují více energie než buňky tukové, čili lidé s větším poměrem svalové hmoty vůči tukům mají vyšší BMR. Když stárneme, tělo má sklony k navyšování tuku a nastává ztráta svalů. Z toho důvodu se BMR s věkem snižuje. Všeobecně lze říci, že muži mají rychlejší metabolismus, jelikož mají od přírody více svalové hmoty, těžší kosti a méně tělesného tuku než ženy. Proto je také jejich kalorická spotřeba všeobecně vyšší.

Váš metabolismus může být z části ovlivněn geny, ačkoli téhle problematice ještě stále nebylo zcela porozuměno. Nicméně, geny hrají roli co se týče velikosti svalů a vaší schopnosti svalovou hmotu nabírat. Obojí má pak efekt na metabolismus. 

Jsem tlustá kvůli pomalému metabolismu?
Pokud se lidem nedaří zhubnout, často za to viní pomalý metabolismus. Světově uznávaná pravda, že lidé s nadváhou mají nízké bazální hodnoty a pomalý metabolismus, se však neprokázalo. Faktem je, že je to přesně naopak. Lidé s nadváhou mohou mít ve skutečnosti vyšší metabolismus než jejich štíhlé protějšky. Je to dáno tím, že tělo musí spotřebovat ohromné množství energie na zachování těla o takové velikosti. 

Výzkumy rovněž prokázaly, že lidé mají sklony jíst víc, než si ve skutečnosti myslí, že ji. Když tito lidé byli požádání, ať napíší vše, co za jeden den zkonzumují, mnoho lidí nahlásilo mnohem méně jídla, než je tomu ve skutečnosti.

Častým důvodem proč člověk přibírá na váze není pomalý metabolismus. Ale je to proto, že sní a vypije mnohem více kalorií, než jeho tělo zvládne spálit. Možná bude těžké se s tím smířit, ale klíčem k hubnutí a ztraceným kilogramům je držet se kalorií. 

Můžu si zpomalit metabolismus pokud chci rychle zhubnout?
Diety, při nichž dochází k velkému omezení kalorií, snižují váš bazální metabolismus. S některými dietami je vaše tělo doslova nuceno čerpat energii z vašich svalů. Čím méně svalové hmoty máte, tím bude váš metabolismus pomalejší. S menším podílem svalové hmoty a pomalejším metabolismem, je pak také mnohem snadnější získat spoustu tuku zpět, v momentě, kdy se z diety navracíte zpět. 

Co udělat, aby můj metabolismus zrychlil?
Říká se, že existují jisté druhy potravin a nápojů, které podpoří funkci metabolismu - zelený čaj, kafe, koření a energetické nápoje. Měli byste asi vědět, že neprůkazné. Každý na jednotlivé potraviny reaguje rozdílně a navíc, efekt těchto potravin a nápojů na váš metabolismus je přinejmenším minimální.

Zatímco nemůžete mít přílišnou kontrolu nad rychlostí svého metabolismu, máte možnost kontrolovat kalorie, které spálíte během fyzické aktivity. Čím více aktivnější budete, tím více kalorií spálíte. Ve skutečnosti lidé, kteří mají rychlejší metabolismus, jsou zkrátka jen více aktivní než ostatní. 

Zde jsou tři nejefektivnější způsoby spalování kalorií:

Aerobní aktivita
Aerobní cvičení je nejúčinnější způsob, jak spálit kalorie. Každý týden byste měli docílit 150 minut aerobní aktivity - patří sem chůze, jízda na kole nebo plavání. Dosáhnete toho, když 5x týdně budete cvičit 30 minut. Abyste zhubli, je nutné však udělat změny také ve svém jídelníčku. Samotných 150 minut týdně nestačí. 

Posilování
Svalová tkáň spaluje mnohem více kaloirí než ta tuková. Takže zvýšením svalové hmoty sami sobě pomůžete hubnout. Nebojte se, nemusí se z vás stát Arnold Schwarzenegger! Minimálně dvakrát týdně posilujte všechny velké svalové skupiny - nohy, boky, záda, břicho, hrudník, ramena a paže. 

Buďte aktivní
Budete-li neustále v pohybu a budete trávit co nejméně času v sedu, vám pomůže spálit extra kalorie. Jakýkoli pohyb navíc spaluje kalorie! Hledejte možnosti, jak se hýbat a dělejte to každý den. Čím více pohybu, tím více spálených kalorií. 

Mohou některé zdravotní problémy za zpomalený metabolismus? 
Některé nemoci a stavy mohou snížit metabolismus člověka. Ale daleko častěji je hlavním problémem váhy člověka neúměrná konzumace kalorií, které tělo nedokáže spálit. Nicméně, pokud máte pocit, že vzhledem k markantním změnám ve vašem životním stylu se ani po dlouhé době nemůžete dočkat výsledky, vyhledejte radu lékaře.

Vaše názory:

0 komentářů:

Okomentovat