sobota 12. dubna 2014

Na vlnách IF - přerušovaný půst a mé zkušenosti

Asi bych měla rovnou odpovědět na jeden dotaz, který na mou osobu padl a to, kolik kalorií vlastně během IF jím. ☺ Informaci prodám nejvyšší nabídce ☺ 

Ba ne, teď vážně. Vy, kteří mne delší dobu sledujete víte, že jsem si kalorie nepočítala a jedla podle toho, kdy se tělo ohlásilo. Nyní nastala nová situace, je to tak? Ano, je. Věřte, že jsem si doslova drbala hlavu, jak na to a jak zkombinovat oba přístupy dohromady. Čili jsem ve dny během posledních pár týdnů, kdy jsem nejela IF, sledovala, kolik toho zhruba spotřebuji. Vybaflo na mne číslo zhruba 1600-2000 kcal.

2000 kcal sním bez problémů ve dny, kdy odpočívám. Ironie? Neměla bych sníst méně? Zjistila jsem, že nemůžu. Když odpočívám, o těle se to říct nedá. Bývám po několika denním tréninku a tělo je doslova vyždímané - nabírá síly, zaceluje svalové tkáně, buduje, regeneruje, a dělá všechno proto, abych další den mohla ve své zběsilé jízdě pokračovat. V tento den, když tedy odpočívám, mívám opravdu velikou spotřebu.

1600 kcal je naopak pro mne dostatečná energie v první den tréninku po odpočinku. Tělo má sílu, je odpočaté a celkový příjem za den víc nevytáhnu. Nejde o to, že nechci. Ale proč tělu strkat víc, když to nepotřebuje.

Takže tímto pozorováním vím, jaká je moje potřeba kalorií a tu si ve dny IF po očku hlídám. Já jsem třeba člověk, který nevěří na to - a jsem sama toho důkazem - že by měl člověk denně sníst jednu a tu samou energetickou hodnotu. Podle mého názoru se to prostě den ode dne mění. A stejně tak jsem se rozhodla, že budu přistupovat v IF. Mám v tomto trošku snadnější úlohu, protože jsem si to okno pro jídlo neurčila tak malé, ale celých 10 hodin. To se příliš od mého normálu neliší. Rozdílově zhruba o 3 (4) hodiny. Upřímně si netroufám na menší okna pro jídlo ☺ Takto mi to vyhovuje, tělo se krásně mění, výsledky jsou a jsem zastáncem toho, že pokud něco funguje, není třeba to měnit. 

A jak tedy vypadal můj režim a přechod z normálního dne na IF?

čtvrtek - normální den. Přestala jsem jíst ve 20 hodin. Tím myslím přestala. Ne začala a skončila o hodinu později ☺ Poslední sousto prostě ve 20 hodin a následuje 14 hodin půstu ☺

pátek - budíček v 6.30... snídaně v nedohlednu, ale to dám. Ráno mívám poměrně rušné, takže to vždycky do doby, než můžu jíst, poměrně rychle uteče. 
trénink v 9:00... dala jsem si 12 minutový HiiT se Seanem z Bodyrock.tv. Po tréninku jsem vypila dost vody. Všimla jsem si, že jestli se mi něco při IF daří, je to pitný režim. Když nejím, piju ☺
1. jídlo v 10 hodin - dala jsem si celozrnnou bulku s máslem, se šunkou a kapií (cca 250 kcal)
2. jídlo ve 12 hodin - čekala na mne obří miska rýžových vloček s chia semínky, sezamovou pastou, medem a ovocem (cca 550 kcal)
3. jídlo v 15 hodin - banán, oříšková tyčinka Nutrend, lněný chléb s tofu pomazánkou. (cca 500 kcal)
4. jídlo před 20. hodinou - dala jsem si vepřové nudličky s pohankovýma těstovinama, kopou salátu polníčku a hrášek. (cca 550 kcal)
celkem tedy pro pátek 1850 kcal při 4 jídlech.

sobota - půst mi skončil opět v 10 ráno a já jdu na snídani ☺


Než se pustím do odpovědí na vaše dotazy, tak bych ráda řekla jednu věc. Netlačte se do IF, pokud vám nebude sedět a nebude vám vyhovovat. Já osobně třeba nechápu 20/4 přístup :D Ale nemyslím tím, že jej odsuzuji. Když si vyhledáte Saru Solomon, uvidíte, jak jí tento přístup svědčí. Stejně tak jsou další, kteří mají těla jak lusk a nedají na IF dopustit. Já jsem v tomhle prozatím "potopená" jen pár týdnů a nejedu v něm denně, ale já sama jsem svědkem, jak mi svědčí nejen psychicky, ale také pocitově, a v neposlední řadě to vidím i na těle. Vidím na sobě změny, rýsují se svaly, které jsem netušila, že vůbec někdy uvidím a o které jsem tak stála. Vše se začíná jevit pomalinku díky IF. Jsem si jistá. Protože mám jisté zkušenosti a nikdy jsem nedocílila toho, co mám za poměrně krátkou dobu nyní. 

Přeji vám moc štěstí, najděte si, co vám vyhovuje, a držte se toho. Je jedno, jestli to bude IF, čtyři jídla po čtyřech hodinách podle Jillian nebo sedm malých porcí denně. Já u posledního zmiňovaného málem chcípla hlady a přemýšlela jen nad jídlem :D Nechápu, že jsem tento přístup podporovala tak dlouho. Strašně mě omezovalo. Teď jsem spokojená. Střídám IF s normálními dny (Eat When Hungry) a přitom má strava netrpí žádným omezením kalorií či vyloučením různých potravin. A myslím, že mi to teda jako (zatím) jde ☺


*****

A na závěr odpověď na pár vašich dotazů

Kdy je nejlepší cvičit? Během okna pro jídlo nebo pro půst?
Odpověď na tuto otázku nemá nikdo, protože se věří, že je nejlepší cvičit tehdy, kdy vám to nejlépe vyhovuje. Přečetla jsem na tohle téma spoustu materiálů a diskuzí a věřte, že jednoznačná odpověď na tohle není. Zatímco jedni věří, že by se na prázdný žaludek trénovat nemělo, druzí tuhle teorii vyvracejí. Nemusím zdůrazňovat, že obě strany mají své výhody vědecky potvrzené ☺ Ale čeho jsem si všimla při průzkumu byla tato dvě nejčastější začlenění tréninku - cvičit ráno na lačný žaludek, po kterém pak do hodiny následuje snídaně, nebo v okně pro jídlo odpoledne až večer. Nastavte si to sami tak, jak vám to bude vyhovovat a jak budete spokojeni.

Můžu si dát místo snídaně například kafe nebo zelený čaj?
Samozřejmě! Pitný režim je potřeba i během půstu. Co se týče kafe nebo čaje, nemělo by se sladit, ale lze do kafe dát trochu mléka. Vesměs se podporovatelé IF přiklánějí k tomu, že jakýkoli nápoj neslazený do 50 kcal půst nepřeruší. 

Je pro IF nějaký speciální jídelníček? Kolik kalorií mohu přijmout? Jak to přesně probíhá?
Přístup k IF je jednodušší než si myslíte a zbytečně si pokládáte náročné otázky ☺ IF není program, jen metoda!!! Jezte tak, jak jste zvyklí (zdravě, vyváženě) s jedinou výjimkou. Měli byste své jídlo sníst v okně určeném pro jídlo (např mezi 10-18 hod.) Zbytek hodin se tělo postí a využívá tuk v těle jako zdroj energie (mimo jiné benefity). To je celá věda. Pokud jste doposud svůj jídelníček vedli zdravě a počítali kalorie, dělejte tak na dále. Nic se pro vás  nemění. Kromě doby pro jídlo. 

Je rozdíl mezi Leangains a IF?
Hlavní myšlenku mají společnou. Nepatrné rozdíly jsem našla jen v mála bodech. De facto IF vzešlo z myšlenky Leangains. Například IF věří, že pokud si dá člověk před tréninkem během půstu BCAA doplněk nebo neslazené kafe s mlíkem (nebo jakýkoli jiný nápoj do 50 kcal), efekt půstu se nepřeruší. Leangains se na to dívá opačně. 

Je možné si dopřát půst jen o víkendu? 
Samozřejmě. Nejvíce benefitů dostanete zcela určitě při každodenním IF, ale já sama jej každý den nedodržuji. Dávám si jej v průměru 3 dny po sobě a pak okno po zbytek týdne neřeším. Takže pokud chcete pouze o víkendu zařazovat, je to v pořádku. 

Jednou je snídaně nutná, pak zase ne... co je tedy správně?
Už jsem to psala v předešlém článku, ale poukážu na to znovu. Pokud za mnou přijde člověk, který nemá ponětí o tom, jak funguje tělo, jak správně jíst, nemá žádné stravovací návyky, necvičí, nezná důležitost bílkovin a tuků, pak nemůžu chtít, aby něco takového jako IF zkoušel a ukázala mu všeobecná pravidla správného přístupu k tělu a tím je i snídaně. IF je jakýsi další level pro ty, kteří tohle všechno mají již za sebou. Kteří jsou fit, vědí o stravě opravdu hodně, vědí, jak pracuje tělo, a rádi by vyzkoušeli účinky i jiných přístupů. Jestli je snídaně důležitá? Nemohu říct, že ne! Je v rámci IF snídat mnohem později v pořádku? Ano. Pro oba přístupy existují různé vědecky doložitelné podklady. Dostáváme se už jen k tomu, jaký přístup VÁM bude vyhovovat.

Vaše názory:

0 komentářů:

Okomentovat