BLOG
Bloguji
U mě doma
Happy Monday
Baby deník
Nevlezlo se
JÍDLO
Z mého stolu
Všechny recepty
Vaření s FOOD
Vaření s Yummly
Biosfera.cz
CVIČENÍ
Články
Fitness deník
Recenze a tréninky
Jóga
Moje proměny
FASHION & BEAUTY
Notino.cz
Laky
Kosmetika
Oblečení
VOLNÝ ČAS
Knižní koutek
Knižní výzva
Recenze knih
DIY
Háčkování
V PŘEDVÁNOČNÍM ČASE MÁM PRO VÁS SPOUSTU SOUTĚŽÍ. KDE?
Na blogu soutěžíme o tři balíčky od HQH System
Na mém blogu můžete soutěžit ve Velké oříškové soutěži o 5 kg oříšků a semínek
Na FB stránce Anetky Run-Heart se soutěží o mou knihu Moje tělo: koučink
Na FB stránce Správná podprsenka se také soutěží o mou knihu Moje tělo koučink.

PŘEJI VŠEM HODNĚ ŠTĚSTÍ A KRÁSNÝ ADVENT :-)

sobota 22. listopadu 2014

Můj pohled na low-carb režim a zkušenosti

Moji milí.
tento článek vzniká na četné dotazy mého low-carb stravování a také bych ráda odpověděla těm, kteří se mne ptali na mé cíle a jak to vlastně se sebou vidím, zda ještě je něco, na čem bych chtěla zapracovat a podobně. 
V první řadě bych chtěla říct, že jsem na sebe strašně pyšná, že jsem ten počáteční stav odhodlání prolomila a celé low-carb stravování vydržela a měla s ním úspěch. Je úplně jedno, co se o nízko-sacharidovém stravování dočtete nebo co se o něm dočtu já, jestli jej někdo doporučuje či nikoli. Vyzkoušela jsem si jej na vlastní kůži a s dostatečným odstupem mohu o tom více říci z pohledu mého. 

Aby bylo hned na počátku jasno mezi námi, v současné době nejsem na low-carb stravě. Podstoupila jsem toto stravování v délce 9 týdnů a nyní jsem v délce 4 týdnů zpět na klasickém jídelníčku. Nechci, abyste si mysleli, že jsem prohrála a že jsem to vzdala. Nic takového se nestalo, protože jakási "odstávka" byla od prvopočátku plánovaná, dokonce jsem vydržela déle, než jsem původně předpokládala.

Co se potvrdilo? Onen fakt, který jsem tušila už na samém startu a tím bylo vědomí, že low-carb stravování není z psychologického hlediska dlouhodobou záležitostí. S tím jsem počítala. Proč se tedy do toho vůbec pouštět, řeknete si. Nebudu vám nic nalhávat. Hodně jsem o stravě s nízkým obsahem sacharidů načetla a chtěla jsem vědět, zda to, co si všichni vychvalují a co se píše, bude pravda i v mém případě a co víc, zda to bude fungovat. Řeknu vám, když jsem viděla, jakou rychlostí mizí tuk z bříška, rukou či boků, naprosto jsem pochopila to, o jakém "fofru" všichni psali. Skoro bych řekla, že spalování tuku jde v případě omezení sacharidů samo. Jen je nutné pochopit a vědět, jak na to. Pokud člověk nemá načteno, určitě bych nic takovému nikomu nedoporučovala.

Před pár dny mne nadzvedl ze židle jeden článek, ve kterém autorka totálně sepsula low-carb stravování. Víte, já nemám ráda články, které nejsou objektivní a z toho, co může být člověku v závěru prospěšné, je namísto toho čtenáři předsouváno jedno negativum za druhým. Ostatně, nesouhlasné komentáře pod článkem toho byly jasným důkazem. Proto bych chtěla dát pár rad.

1) V případě omezení sacharidů je nutné zajistit tělu náhradní energii a tím jsou tuky. Tuky mají dvakrát větší energii než sacharidy a tudíž jich stačí méně. Navíc, omezením sacharidů se tělo rychleji dostane k uloženým tukům, které bude užívat jako zdroj energie.
2) Nejsou tuky jako tuky, je nutné tělu dodat kvalitní zdroje tuků, které nejsou zrovna nejlevnější. Co však ušetříte na sacharidech (pečivo, přílohy, cukry všeobecně), můžete investovat do zdravých tuků. Je jedno, zda jste na stravě o 50% nebo 20% podílu sacharidů. Vždy je z hlediska hubnutí nutné dbát na kvalitu kalorií, ať už u sacharidů nebo tuků. 
3) Low-carb neznamená no-carb. Tzn. není nutné se vyhýbat sacharidům úplně, jen jejich konzumaci snížit. To je častá nevědomost lidí. "A ty můžeš ovoce? Není tam cukr?"
4) Strava nízko-sacharidová neznamená nízko-kalorická. Cílem tohoto stravování tudíž není snížit celkové kalorie. Jen nahradit část jedné makroživiny za druhou. Omezením kalorií se po určité době zpomaluje metabolismus, ať je váš přístup ve stravování jakýkoli. 

Šla bych do low-carb stravování znovu?
Ano. A půjdu velmi brzy. Budou přece vánoce a chci vypadat pod stromečkem pěkně ☺ Tím se dotýkám jedné z podotázek k tomuto tématu a tím je, jak dlouho je low-carb stravování udržitelné. Rozhodně si myslím, že low-carb nemá nic co do činění s fyzickou stránkou. Což jsem si na počátku myslela. Vydržím to vůbec? Asi mi to nebudete věřit, ale tím, že jsem stáhla na několik týdnů svých 150-200 g sacharidů za den na 50-100 g, měla jsem daleko více energie než kdy předtím. Dokonce víc, než mám teď, kdy jsem se vrátila k běžné metodě stravování. Při cvičení jsem myslela, že doslova lítám. Odezněly bolesti hlavy, měla jsem po dlouhé době pleť a kůži, kterou bych si mohla závidět já sama jako dvacetiletá. Jediným mínusem low-carb přístupu je to, jak moc vám to dovolí hlava. Jakmile tam budete v režimu, že jste schopni a přesvědčeni o tom, že v tom budete pokračovat, tak dlouho vám to vydrží. Můj bod výdrže byl den, kdy se vrátil můj přítel z dlouhodobého pobytu ve Francii. Doslova jsme plánovali, co si společně uvaříme za dobroty až přijede, kam zajdeme na jídlo, apod. Tím jsem naprosto pochopila ty, kteří využívají low-carb před soutěžemi nebo před nějakými akcemi, protože výsledky jsou rychlé a v hlavě máte určitou motivaci. Ani soutěžící ve fitness nevypadají po celý rok stejně. Po celý rok přibírají, hubnou, přibírají, hubnou... a k hubnutí jim pomáhá právě tato "dieta". Dnes chápu. Jde to rychle, jde to samo, jde to jistě. A pokud má člověk metu, cíl, dokáže to. 

Rychlost hubnutí.
Vím, že na tuhle odpověď čekáte, ale nejde na ni jednoznačně odpovědět. Záleží na mnoha faktorech. Váze, výšce, věku, pohlaví, podílu svalové hmoty, rychlosti metabolismu a také na tom, z jaké úrovně do jaké se dostanete se zastoupením sacharidů. Někteří lidé jsou na omezení sacharidů rozdílně citliví. Někdo reaguje dobře, jiný hůř. Někomu stačí stáhnout málo, někdo musí stáhnout víc. V mém případě, když jsem měla po dlouhou dobu ustálenou váhu 60/61 kg na 168 cm, jsem se za 9 týdnů dostala na 57,5 kg. Nic zvláštního jsem proto, kromě low-carb stravování nedělala. Dokonce jsem nezměnila ani cvičební taktiky, cvičila jsem pouze svých 5-10 minut HIIT denně (věřím a mám důkaz na sobě, že 10 min HIIT denně je z hlediska proměny těla daleko větším přínosem, než trénink 2x týdně po 30 minutách). Čili při tak poněkud mizivému času věnování se cvičení a díky low-carb stravě jsem najednou byla schopna vidět svaly, které jsem za 2,5 roku cvičení neviděla. Všechno najednou vykouklo. A to, co bylo vidět předtím, teď vykouklo mnohem razantněji. Jestli jsem se sama sobě líbila? A jak!!! ☺ Nikdy jsem takové tělo na sobě neviděla. Byl to krásný výsledek. Ale...

... ačkoli jsem si splnila sen, cíl, metu - říkejme tomu, jak chceme - návrat k běžnému stravování měl za následek jedno. Za poslední 4 týdny jsem se opět vrátila na svých 150 g sacharidů na den. To nemohlo zůstat bez následků ☺ Opět jsem se malinko zaoblila a držím si svých 59/60 kg. Každopádně jsem si uvědomila pár věcí. 

1) Je fajn se oblíknout do oblečení a vypadat v nich trošku jako ženská ☺ Věci už na mne opravdu plandaly a vypadaly neforemně. Ono 3 kila tuku jsou tři kila tuku, to je dost ohromná masa. 
2) Že se cítím dobře i v trochu oblejších tvarech a dokonce mi to přijde i ženštější. To není výmluva, v mém případě to je fakt. 
3) Až budu potřebovat jít na nějakou akci nebo se někde ukázat, budu vědět, že low-carb mě do "tvaru" dostane bleskovou rychlostí.
4) Až mne popadne múza a budu si chtít jen tak z hecu něco dokázat, low-carb byl fakticky zážitek a přirovnala bych ho k jakémusi tréninku sebe-disciplíny. 

Moje cíle.
Nevím, jak to vyzní takto napsané černé na bílém, ale momentálně nemám cíle žádné. Opravdu ne. Jsem spokojená sama se sebou a i když nejsem dokonalost sama, nemusí mne to trápit, protože moje existence pro tento svět nezávisí na tom, že bych se tělem živila a chtěla za každou cenu být ideálem. Baví mne cvičit a dělám to pro radost. Baví mne se zdravě stravovat a dělám to pro svou budoucnost. A pro děti. Aby ony ve mne viděly vzor a chtěly mít svůj život lepší a řekly si nás to takhle učila maminka. První vlaštovkou bylo dnešní přání mého syna, ať mu něco koupím v obchodě. Když jsem se ptala co, odpověděl: "Udělej mi překvapení, ale ať je to něco zdravého!"

K.

Vaše názory:

28 komentářů:

  1. Krasny clanek s kterym naprosto souhlasim. Vzdycky je to v hlave, sama jsem si to zkusila, ze se da zit bez "sachru" a je to celkem fajn pocit. Nejsem tolik nafoukla, plet je hezci, nalada nelita, cukr nelita apod. Dokonce si myslim ze pro zeny a divky je to i z hlediska hormonalni rovnovahy vyhodnejsi jist vic tuku na ukor sachru( aspon me se diky tomu cca za posledni 2roky srovnala menstruace o cemz se mi mohlo nechat zdat kdysi). Jediny negativum teda je ze jakmile se zpatky zaradi sachry vaha leti nahoru( ale je to voda vetsinou).
    Takze za me taky jako rychly zhubnuti, vyrysovani apod. ale uplne ze bych se preorientovala na ciste low carb stravovani ne:) momentalne to delam na stridacku cvici dny sachry( po treningu) necvicici tuky( I love PB:D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D taky mám ráda ořechový másla, mňam :D
      A máš pravdu, obdivuju v tomto ZL, že v tom jede neustále, ale zase ona má důvod. Ji to tělo živí, takže ji ta hlava lépe jede s takovým vědomím :)) Nicméně, te´d zpětně, když vím, jaké to je být na low-carb, naprosto chápu, že ji to vyhovuje. A hlavně, je to na ni viditelné, co za poslední rok se sebou udělala. A že zkrásněla :)

      Vymazat
  2. Veľmi sa mi páčil tento článok:) pokiaľ som bola doma, tak podľa mojich výpočtov som bola denno-denne na nizkosacharidovej strave, pokiaľ boli dni kedy som cvičila vtedy som si to navýšila, nejak mi to tak vyhovovalo a časom som videla aj výsledky.
    Teším sa až sa vrátim domov a budem môcť nabehnúť na tento režim späť, a asi skúsim to tvoje krátke HIIT, aby som si to overila, lebo to znie až neuveriteľne:D inak podľa mňa vyzeráš naozaj perfektne, klobúk dole:)

    OdpovědětVymazat
  3. Moc hezky napsané :). A tvůj chlapeček je boží, doufám, že jednou budu mít taky takové děti :). Co se týče low-carb, mám docela dost zkušeností a souhlasím s tebou v podstatě ve všem, co píšeš. Nejvíc mě štve, jak se lidi pořád bojí tuků, ale že se ládujou cukry, to jim asi nevadí. Teď jsem se za poslední dva měsíce trošku zaoblila (byla jsem pracovně v zahraničí a byla líná cvičit večer na hotelu, o stravě nemluvě), takže stravu teď dost řeším a zkouším sacharidy spíš vlnit. Ne tím ,,fitness" striktním způsobem, ale spíš tak intuitivně. A funguje to skvěle s kombinací návratu k pořádnému cvičení, začínají se mi na břiše rýsovat věci, o nichž se mi ani nezdálo :). Trénink pojímám sice trošku jinak než ty - chodím do posilovny a strávím tam i hodinu a půl, jindy hodinový běh a pak zase třeba tabatu, prostě baví mě všechno a hlavně ta různorodost. Ale o tom to je, najít si režim co mi bude vyhovovat a výsledky přijdou tak jako tak :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a ještě doplním - jedna věc jsou sacharidy, ty primárně špatné být nemusí, když se to s nimi nepřehání. Ale nejlepší rozhodnutí v mém životě bylo vypustit pšeničný lepek. Cítím se lépe, mám hezčí pleť, lepší zažívání...ale hlavně mi téměř zmizely alergie. Jednou z nich byla alergie na ořechy a to je snad nejhorší věc na světě :D. Teď se jima láduju ostošest a lepek mi fakt nechybí :).

      Vymazat
  4. Bezva článek!
    Souhlasím s tím, že díky low carb to jde všechno hodně rychle dolů. Vlastní zkušenost. :))
    Já mám teda vyzkoušeno, že jak dávám těch sacharidů hodně málo, tak mám potom tendence se dožírat, protože to zapomínám doplňovat tuky. Je fakt, že low carb je v prvních dnech hodně o disciplíně, ale postupem času jsem si na něj velmi dobře zvykla. Jen můj další postřeh, když jsem se vrátila k normálnímu stravování, rychlostí blesku jsem začala nabírat a nabírat, protože jsem se najednou těch sachrů (a to v té nejhorší podobě jako sladkosti, sladké pečivo apod.) nemohla nabažit, takže najednou mi to vystřelilo na obrovské množství sachrů denně. I kvůli tomu jsem potom tolik nabrala. Takže si myslím, že low carb ano, ale pro lidi, kteří se dokáží ovládat, kteří nepadnou na hubu tak jako já. Já po nějaké půlroční odmlce zkouším low carb znovu, teď už ale chytřeji a s rozvahou. :)) Nicméně se mi fakt potvrzuje, že cukry jsou prostě návykové. Fuj.

    OdpovědětVymazat
  5. Nikki, nemohla aby jsi napsat příklad 1 dne jídelníčku ze Tvé low carb doby?
    Jak prima musí být pocit, že je člověk se sebou spokojen. To je můj cíl. Být jednou
    na tom tak, že si řeknu, OK, ted' jsem spokojená.
    Pořád tápu v různých způsobech cvičení. Vlastně hledám, co je dělané pro mě :)
    Aby byl spojen efekt ze cvičení s tím, že mě to baví. Když mám něco, co mě baví, je
    to bohužel bez velkého efektu. A zase cvičení s nějakým rychleji viditělným výsledkem
    je pro mě trochu utrpení a musím se nutit.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Kristino, moc pěkný článek :-)
    Chtěla jsem se zeptat, zda do celkového denního příjmu sacharidů započítáváš pouze sacharidy z obilnin, brambor, případně z pečiva nebo tam započítáváš i sacharidy ze zeleniny a ovoce (mrkev, řepa, batáty, banán....) A pokud máš nějaký den luštěniny, tak zda počítáš i sacharidy u nich ? Díky za odpoveď a těším se na další tvoje články :-) Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ivo, určitě počítat ze všeho. Nepočítala jsem jen listovou zeleninu, tam je to zastoupení minimální. Ale luštěniny, obiloviny, veškeré přílohy určitě počítat, tam jich je dost ;) Ovoce taky. Já jsem přílohy za těch 9 týdnů měla asi 5x, tam to skáče hodně, tak jsem to vynechávala. Brambory vůbec, jen hnědou rýži a celozrnné těstoviny, pokud si dobře vzpomínám. Snad jsem pomohla :)

      Vymazat
  7. Děkuji za shrnutí :) To já se na tohle low carb stravování vrhnu právě až PO Vánocích :D Pěkne si udělám sladké svátky, a pak na to skočím :)
    Fit Maddie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě před vánocemi, pak se sprasím a pak zase po vánocích :D :D :D

      Vymazat
  8. Už kolikrát jsem uvažovala, že to zkusím. Ale dá se to nějak skloubit s tím, že jím maso 1-2x do měsíce? Nebyla bych pak živá jen na ovoci a zelenině? :-D

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Kristino, moc díky za odpoveď :-)
    Já také moc maso nejím, přibližně 1x za týden jednu porci. Včera jsem si počítala množství sacharidů: ráno vždy musím mít přibližně z 50g jahel, ovsa, cz.rýže. kaši, dopoledne na svačinu mám 1 kus ovoce(obvykle jablko) a na oběd jsem si dělala červenou čočku s batátem...a to už jsem byla na horní hranici 100g. Vůbec jsem netušila, že luštěniny mají tolik sacharidů, já jsem je vždy brala jako zdroj bílkovin. Takže bych tě také chtěla poprosit o příklad jídelníčku.Iva

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Kristínko,
    kolik jsi denně měla přibližně gramů tuků? A jak se ti podařilo jet 9 týdnů low-carb, když jsi předtím měla 3 neúspěšné pokusy najet na tento typ stravování?
    Díky za odpověď.
    Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ali, tuky jsem si nepočítala, ale navýšila podvědomě. Ono to ani jinak nejde, to tě donutí, když nemáš sacharidy :) Jinak se mi to podařilo hlavně proto, že jsem to dělala sama v soukromí bez dohledu jiných, kdybych náhodou neuspěla, nemusela jsem se stydět :D Ale hlavní přičinu toho vidím v tom, že jsem sacharidy stahovala postupně a ne naráz. předtím to bylo špatně. Pro tělo to byl šok, teď jsem to stahovala kousek po kousku, až jsem zhruba kolem 7-10. dne byla tam, kde jsem potřebovala a chtěla a dělalo mi to dobře. Měj se pěkně :)

      Vymazat
    2. Děkuji moc za odpověď. Ještě se zeptám, slyšelas o Sukrinu (sladidlo bez kalorií)? Narazila jsem na něj u Margret Gnarr .Dnes jsem si ho objednala, tak jsem na něj zvědavá ?
      Hezký den.
      Alena

      Vymazat
    3. Tak to jsme tedy neslyšela, podívám se , co je to zač :) Díky :))

      Vymazat
  11. Je to 100% přírodní sladidlo s nulovým GI, posílám odkaz, jukni na to ... http://sukrin.hopfruit.com/. Zajímal by mě tvůj názor. Docela jsem byla v šoku, že se dá koupit i u nás:-)
    Hezký víkend.
    Alena

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Nikky, už skoro 2 roky sleduji tvůj blog (původně tedy mojetelo) a vždy najdu spoustu inspirace a motivace.
    Chtěla bych se zeptat ohledně nízkosacharidového režimu-poradíš mi něco, kde se o tom dozvím víc s jistotou kvalitních informací a abych si pak byla schopná sestavit jídelníček?
    Děkuju a pěkné Vánoce :)

    OdpovědětVymazat
  13. Skvele shrnuti :) aktualne jedu druhy mesic paleo, respektive zacala jsem primal a skocila rovnou do nejprisnejsiho whole30, jestli neznas tento program obnovy celeho tela,urco koukni 😉kniha jidlo na prvnim miste rika vsechno dulezite a je top! :)
    Brisko mas nadherne :) sacharidy nejsou treba,je to jen o zvyku a pozoruji sama na sobe,ze mi nedelaji dobre stejne jako mlecne vyrobky a bez nich brisko ani tolik nezlobi.Mej se krasne :)

    OdpovědětVymazat
  14. Skvele shrnuti :) aktualne jedu druhy mesic paleo, respektive zacala jsem primal a skocila rovnou do nejprisnejsiho whole30, jestli neznas tento program obnovy celeho tela,urco koukni 😉kniha jidlo na prvnim miste rika vsechno dulezite a je top! :)
    Brisko mas nadherne :) sacharidy nejsou treba,je to jen o zvyku a pozoruji sama na sobe,ze mi nedelaji dobre stejne jako mlecne vyrobky a bez nich brisko ani tolik nezlobi.Mej se krasne :)

    OdpovědětVymazat
  15. Škoda že ti tuk místo z břicha neubyl ze stehen...a ve finále jsi "zhubla" málo. Divné. Ostatní hubnou absolutně jinak při tvém typu postavy. Držela jsi to určitě "ortodoxně"?
    Protože pokud ano, výsledek tomu neodpovídá.
    A promiň, vyrýsované břicho vypadá jinak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se svým bříškem a postavou po dvou dětech spokojená :) Ale děkuji ti za zájem, jsem ráda, že mám dalšího čtenáře a fanouška :)

      Vymazat
  16. To je velmi pěkný a inspirující článek. :) Poslední řádky textu mi navíc vykouzlily úsměv na tváři. :)
    Máš krásnou postavu, podle mě i ideální váhu a plně Tě chápu, když říkáš, že vypadat trochu jako ženská, je příjemné. Na mně také věci plandají a často se toho až leknu, když to vidím v zrcadle. :D
    O téhle dietě jsem toho četla docela dost, sama tedy přesně nepočítám, jaký mám příjem cukrů, ale vím, že je určitě vyšší, než by nutně musel být. Uvažuji o zkoušce tohoto způsobu stravování, ale zase už tak mám váhu hodně nízkou, tak se bojím, aby to nešlo už do úplného extrému. Taky nevím, jak bych to počítala, v tomhle se ještě moc neorientuji. :/ Každopádně tohle čtení pro mě bylo hodně motivující. :))

    OdpovědětVymazat
  17. 10 min HIIT - proím čo si mám pod tým predstaviť? Ďakujem krásne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jde o krátké intervalové tréninky o vysoké intenzitě. Určitě stačí HIIT vygooglovat a najdeš spoustu článků na toto téma :) i to, jak HIIT funguje a proč jej lze dělat jen krátkou dobu.

      Vymazat
  18. Ten závěr článku je nádherný. Jako třešnička na dortu:-)

    OdpovědětVymazat