Jóga pro začátečníky - kde, jak a s kým začít?

neděle, října 29, 2017

Nejsem žádný specialista na jógu, ale jelikož dostávám spoustu dotazů právě na téma, kde s jógou začít a s kým, rozhodla jsem se sepsat stručný článek pro všechny, kteří by chtěli proniknout do tajů jógy a poznat na vlastní kůži a duši, co tohle dávné cvičení člověku dává a co s ním dělá nejen po fyzické, ale i psychické stránce :-)  

JAK VIDÍME JÓGU A JAKÁ NENÍ
Kdysi jsem se vyhýbala józe jako čert kříži, protože jsem ji považovala za něco, co mne akorát zdržuje od "skutečného" cvičení. Celé mi to přišlo příšerně táhlé, dívala jsem se na to jako na jakýsi druh aktivity, u které se jen dýchá, sem tam se u ní zvedne noha, příčila se mi veškerá ta meditace okolo, cviky na udržení rovnováhy mi přišly nepodstatné a navíc se mi nelíbil ten neklid, který jsem zažívala při józe, jelikož jsem nebyla schopna se "naladit" a uklidnit se nebo o čem to vlastně ti lektoři neustále mluví... Zkrátka nic pro mne.
Nicméně, z jednoho a druhého důvodu jsem si k józe našla cestu a už jsem ji věrná od roku 2015. Má své čestné místo v mém tréninkovém kalendáři a i když mi není zrovna nejlíp, jóga nemůže snad nikdy nic pokazit, protože přesně jako u jakéhokoli cvičení se u ní dají vybírat lekce od těch nejsnadnějších až po ty, které jsou pěknou výzvou. Všechno, co jsem si o józe dříve myslela, bylo špatně a nic z toho nebyla pravda.
Jógu bych přirovnala k běhání. Spousta lidí běhá, a troufám si říct, že více než fyzický after-pocit si běžci užívají onoho pocitu právě při běhu, onen pocit odreagování se, "vyčistí si hlavu". Jóga je pro mne a pro mnoho dalších prakticky to samé. Ano, při lekcích s dobrým trenérem dojde k dokonalému hloubkovému protažení a celkovému posílení těla, ale co s člověkem udělá co do očisty mysli, je až téměř neuvěřitelné.


POMŮCKY
Pro jógu nepotřebujete nic speciálního. Jen podložku, občas nějaký polštář nebo jóga kostky, které se však dají vždy něčím nahradit (třeba silnou knihou) a po čase je možná ani potřebovat nebudete. Cvičí se bez bot, já občas používám protiskluzové bezprsté ponožky. A oblečení? S tím si nedělejte vůbec hlavu. Cvičte v tom, v čem se cítíte příjemně a pohodlně. Ať už jsou to legíny, volné kalhoty, tílka, topy, volná trika, nebo sportovní spodní prádlo. Mně nevadí cvičit ani v lehké mikině s kapucí, kterou si dám přes hlavu pro pocit oddělení se od zbytku světa :-)

ZHUBNU S JÓGOU?
Většina jogínek, na které se díváme ve studiích či na videích, mají krásnou štíhlou a pevnou postavu. Odtud pak vychází domněnka, že s jógou takové tělo získáme. Inu ano, takové postavy skutečně můžete dosáhnout, ale za takovými liniemi je mnohem víc, než se na první pohled zdá. Stejně jako s každým jiným cvičením, jde i jóga ruku v ruce se správným stravováním. Dokonce i kdybyste trénovali jako atleti a jedli špatně, nevyváženě a nesprávné množství, nebudete nikdy vypadat jako atlet. V józe má strava daleko důležitější dopad, než kdekoli jinde. Není dynamická, jako například HIIT, a tudíž u ní člověk nespálí tolik kalorií. Podtrženo sečteno, pokud se člověk nebude stravovat správně, bude sice s každou lekcí jógy ohebnější a bude dělat pokroky, ale hubnout nebude. Naopak, pokud budete brát jógu jako zachránce svých kilogramů, budete zklamáni. A duch jógy bude zklamán z vašeho přístupu. Časem možná sami pochopíte, jak to s jógou v tomto směru vlastně je. Správná jogínka nebo jogín by měli automaticky přijmout fakt, že funkce spojení těla a duše úměrně souvisí s co nejčistším stravováním = spojením se s přírodou. Volit co nejpřirozenější potraviny, které nám dává naše země, jíst střídmě = nepřejídat se a pokud možno volit co nejméně masa. V nejlepším případě se stát veganem. Pokud jste však masožravci a vyřazení živočišných potravin z jídelníčku vás děsí a nechcete takový krok podniknout, nemějte z toho špatný pocit. Dnes je spousta instruktorů jógy, co vegany nejsou. Protože jde o vaši volbu. O vaše cítění. O vaše pocity. O vaše nastavení toho, jak vám to dělá celkově dobře a jaký přístup je v tomto směru pro vás schůdný.

PRO KOHO JE JÓGA URČENA
Jógu může cvičit úplně každý - děti, dospělí i starší lidé, ať jste malí, velcí, tencí či při těle. S kettlebellem a hrazdami možná do osmdesáti let blbnout nebudete, ale s jógou určitě můžete. Můžete začít v jakémkoli věku. Můžete být maminka na mateřské dovolené, právnička, studentka, profesionální sportovkyně, babička, co se potřebuje hodit do klidu z hlídání svých aktivních vnoučat :-) Ať jste kdokoli a jste kýmkoli, jóga bude určitě pro vás.


JÓGA JAKO LÉČBA
Už jste určitě slyšeli, že když vás bolí záda, měli byste si zacvičit jógu. Nebo když se probudíte a jste celí ztuhlí, automaticky se již v posteli protáhnete, cítíte se o trošku lépe a vlastně nevědomky provozujete jógu :-) Jóga je skvělá nejen v případě "léčby", kdy k ní člověk tíhne v momentě, když jej začíná něco bolet, ale slouží hlavně také jako prevence proti veškerým bolestem, uvolňuje napětí ve svalech po náročném silovém tréninku a celkově tak právě díky protahování, kterým je jóga víceméně prolnuta, minimalizujete možnost zranění a svalových dysbalancí.
A nemusí jít jen o fyzickou podstatu. Je vědecky prokázané, že když si dáte lekci jógy, cítíte se po ní daleko lépe. Méně vás tíží starosti, méně vás bolí na hrudi, když vás něco trápí a celkově se po takové lekci budete dívat na svět a všechny problémy krapet jinak. Říká se "ráno moudřejší večera". Někdy to bývá sice pravda, ale občas je ráno pouze modřejší. Já říkám "jóga tě naučí vidět věci jinak". Nejednomu člověku zachránila život. Kde by skončila třeba taková Lesley Fightmaster, kdyby nezačala s jógou?

HATHA YOGA, VINYASA YOGA (FLOW) ČI POWER YOGA?
Existuje spousta druhů jógy, ale my si povíme jen velmi krátce o třech nejoblíbenějších druzích jógy, se kterými se můžete setkat.
Hatha Yoga - je úplně původní jógou, je tedy nejstarší a vychází z ní všechna další odvětví jógy. Je nejlepší pro všechny začínající, jelikož přesun z jedné ásany do druhé je pomalejší, s důrazem setrvávat delší dobu v té dané pozici. Je tedy kladen větší nárok na sílu a uvědomění si dechu ve spolupráci s hloubkovým poznáním možností vlastního těla.
Vinyasa Yoga - někdy označována jako Vinyasa Flow je moje nejoblíbenější. Stále vycházíme z prvků Hatha Yogy, ale větší důraz je kladen na plynulost pohybu, tedy v pozicích se setrvává velmi krátce a jóga se tak stává dynamičtější, silovější a dost možná se u ní pěkně zadýcháte.
Power Yoga - je takovým kompromisem mezi klasickou jógou a silovým cvičením, které všichni dobře známe. Stala se vyhledávanou jógou těch, kteří nejsou mentálně připravení na klasickou jógu a takzvaně se necítí sví, pokud si nedají do těla pořádným silovým tréninkem. Power yogu ve velkém prezentuje spousta fitness trenérů, kteří vhodně sestaví trénink na bázi jógy s důrazem na kardio a posilování vlastního těla. V kombinaci s těmito fitness prvky je ze všech druhů jóg nejvýživnější.

ONLINE LEKTORKY JÓGY
Lesley Fightmaster je jednou z těch trenérek, které vám doporučím jako číslo jedna v případě, že chcete s jógou začít. Lesley má dva skvělé programy pro začínající - Hatha Yoga Happiness a Yoga For Beginners. Obojí jsou to 30denní programy, které vás den za dnem provedou nejrůznějšími prvky se systematickým přidáváním obtížnosti. Oba programy jsou zdarma, ale v angličtině. Pokud pro vás není jazyk problém, bude se vám Lesley moc líbit. Její hlas je už sám o sobě velmi uklidňující a nedovolí vám myslet na nic jiného než na pohodu, klid a relax. 

Druhou skvělou trenérkou je Adriene Mishler, se kterou moje láska k józe vlastně začala. Ona je ta, která mne donutila se do jógy zamilovat. Adriene je bývalá herečka, což se dost často prolíná v jejích videích. Občas udělá nějakou grimasu, zazpívá si, prohodí nějaký vtípek, je komediantka každým coulem, ale přesto své lekce vede svědomitě a náramně si je užívá. Má obrovskou komunitu fanoušků a i když je pro určité lidi až příliš ukecaná, její program pro začátečníky 30 Days of Yoga byl prvním svého druhu v té době na internetu. Možná by se vám líbilo i Revolution: 31 Days of Yoga, které se nese ve stejném duchu a je určen pro všechny, kteří s jógou začínají. Nevýhodou je opět jazyková bariéra. 

Jess Rose je yoga instruktorkou na portále doyouyoga.com a dala do kupy taktéž 30denní program pro začátečníky The 30 Days of Yoga Challenge s tou výhodou, že jde skutečně pouze o krátká cvičení. Každý den si 10-15 minut najde opravdu každý. Jess možná neoplývá takovým charismatem jako předešlé dvě dámy, ale právě to by se mohlo některým z vás líbit. Jess je obyčejná culíkatá holka, která ovšem moc dobře ví, co dělá. Ve 30 dnech vám ukáže základy jógy, na kterých můžete stavět. Vzhledem ke krátkým videím se jednotlivá cvičení dají cvičit jako cooldown po každém vašem tréninku :)

Další instruktorkou jógy, kterou bych vám jako začátečníkům doporučila je Kristin McGee, která natočila 28denní Yoga For Beginners Starter Kit a je opravdu pro naprosté začátečníky. Přesto bych řekla, že jsou některé ásany trochu uspěchané a začátečníkovi by mohlo dělat problém sledovat video a ještě sledovat pohyb vlastní. Každopádně, celý program je sestaven z tréninků, který se nejčastěji pohybuje mezi 10-15 minutami, výjimečně více. Ze všech tréninkových programů, které jsem zmínila výše, je tento nejjednodušší a je určen pro ty, kdož si v józe vůbec nevěří, nikdy ji necvičili a potřebují naprosté základy.

Poslední trenérkou, kterou nemohu nezmínit je Zuzka Light, česká holka, která prorazila ve velkém v Americe a kterou mnozí z vás znají nebo o ní minimálně slyšeli. Zuzka je také snad nejznámější představitelkou power-jogy, kterou v sérii 53 tréninků prezentuje ve své placené virtuální tělocvičně ZGYM. Starší tréninky, které nejsou součástí současné Zuzčiny placené tělocvičny, jsou k mání na YouTube, takže si můžete vyzkoušet, jak taková power-yoga vypadá a co obnáší :-)

ZÁVĚREM
Proč tolik trenérů zapojuje do svých tréninků jógu nebo strečink jako samostatnou tréninkovou jednotku? Vsadím se, že vás tato otázka nejednou napadla. Dělají to proto, že díky józe posílí a protáhnou svalstvo do hloubky. Až tam, kam klasické cvičení nemůže. To jde ruku v ruce s tím, že se pak samotné silové tréninky dostanou díky tomu na naprosto jinou úroveň. Kdybych sama nikdy jógu nezakomponovala do svého tréninkové kalendáře, netušila bych, o kolik se zlepší provedení posilovacích cviků, jak všechny ty "komponenty" v těle začnou společně lépe pracovat a funkčnost každého jednotlivého většího či minoritního svalu se vzájemně skloubí a pak to člověk nejenže vnitřně cítí, že při jakémkoli cvičení podá lepší výkon, ale také to na sobě může vizuálně vidět. Nebojte se, že když jógu zařadíte dvakrát týdně do svého plánu, něco tím ztratíte. Právě naopak. Dejte tomu čas a sami uvidíte, o kolik se zlepší vaše fyzické schopnosti včetně hmatatelného pocitu uvědomění si vlastního těla a mysli.


5 komentářů:

  1. Já prostě potřebuji být u cvičení rudá a zpocená.... :D Nadruhou stranu obdivuji všechny ty pózy, které jóga obnáší :)

    FIT MADDIE

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za super článek. Zatím jsem zkoušela jen power yogu, ale určitě zařadím i tu klasickou. Nějaký čas už mě to láká ��

    OdpovědětVymazat
  3. Já si teď zkouším jógu cvičit podle Down Dog aplikace. :-) A je to perfektní.

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravím, super článek! Děkuji za užitečné informace s kým si zacvičit. Jdu na to. Objevila jsem českou "cvičitelku" jógy. Já s ní cvičí ráda a pro Ty kteří nezvládnou angličtinou a chtějí zkusit doporučuji.
    https://m.youtube.com/channel/UCt7v7pd89jvSU7dGROIsM9A
    Pěkný den
    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Leni :) O Stillontheway jsem chtěla psát, ale bohužel jsem u ní nenašla žádný ucelený program, který by byl zdarma. Ostatní videa jsem také sjížděla, moc jí fandím, ale některá dostupná videa mi přišly pro začátečníky příliš náročná a vypisovat ta, která pro začínající vhodní jsou se mi "fakt" nechtělo :D jinak kanál je skvělý :) ráda se tam vracím :)

      Vymazat

Používá technologii služby Blogger.