Train smart. Not hard.

úterý, října 17, 2017
www.zuzkalight.com

Kdysi bych si říkala, jak je to jen možné, že člověk nemusí dřít jak kůň a přesto se mu bude pokrok na těle dařit daleko lépe. Dřív jsem to tak neměla. Můj první rok byl zasvěcený pouze cvičení, nejdříve půl hodinu denně, pak i hodinu a následně jsem byla jak smyslů zbavená a dřela některé dny i dvoufázově. Čím více jsem cvičila, tím menší pokrok jsem na sobě viděla. S takovou dávkou cvičení jsem na sobě měla dávno vidět six-pack, pořádně vyrýsovaná ramena a díky všem těm HIIT tréninkům jsem měla zvládnout to, co super-člověk. Ale nebylo to tak. 

Tenkrát jsem hloupě věřila, že strečink je ztráta času, že jóga je pro lidi, co se bojí zapotit a že cvičit na míči místo s ketllebellem je pro padavky. A evidentně je stále spousta lidí, kteří to vidí stejně jako já kdysi. Nedívají se na benefity z různých druhů cvičení jako na pokrok, ale jako na brzdu. 

Přála bych si, abych na to přišla dřív, ale nakonec jsem ráda, že mi to jednoho dne došlo. V den, kdy jsem už byla totálně vyčerpaná fyzicky i psychicky a nemohla jsem dál. Kdy se to tělo natolik unavilo, že jsem vzala za vděk jógou pro naprosté začátečníky. A kdy jsem zjistila, že ono se vlastně nic tak zvláštního nestalo, kromě toho, že jsem začala po velmi dlouhé době na sobě zase vidět nějaký pokrok, protože tělo jednak ubralo na fyzickém vyčerpání a jednak zakusilo nový pohyb a nový rozměr. 

A právě v tomto momentě mi došlo, že pestrost ve cvičení je stejně tak důležitá jako pestrost v jídle. Už jsem se necítila zahanbena, že ostatní cvičí denně přes hodinu a já ne, protože jsem pochopila, že na to musím jít chytře a ne přes sílu. Netrvalo dlouho a všechna ta jóga, strečink, pilates, cvičení s rezistenční gumou a na gymnastickém míči začalo dávat smysl. A mé HIIT tréninky se dostaly naprosto do jiné dimenze. Najednou jsem byla schopna fyzicky lépe cvičit, ale také se mentálně více napojit na každý cvik co do techniky, co do procítění a co do uvědomění si, že to tělu přesně takhle dělá dobře. A to mé tělo se také nenechalo dvakrát pobízet, aby mi ukázalo, že vůbec nemusím tvrdě a dlouho den co den makat, abych měla krásně ženské svaly na nohách, bříšku či ramenech. 

Když jsem viděla jedno z posledních videí Zuzky Light, musela jsem během jejího vyprávění často kývat hlavou. Protože na to také musela přijít. I když na to přišla dřív než já :-) "Vím, že někteří z vás přijdou do mé ZGYM a jsou rozhodnutí jít do toho naplno, cítíte dávku energie ze cvičení, ale je to jen na pár týdnů, nakonec vás to dostihne...vyhoříte a přestanete cvičit úplně. Musíte trénovat chytře, ne zákonitě tvrdě. Někteří z vás se stále vyjadřují, že chtějí cvičit dva HIIT tréninky denně. Dle mého to je špatný nápad, ne chytrý a ne udržitelný. Je naprosto fajn cvičit dvakrát denně, pokud je ten druhý trénink nenáročný (stretching, mobility, low impact,...). Nenavyšujte množství vysoce intenzivních tréninků. I když je vám momentálně fajn, neznamená to, že se to od této chvíle za pár týdnů neprojeví. Kombinování různých druhů cvičení vám přinese ty nejlepší výsledky. Mnohem větší než u někoho, kdo se zabývá jen jógou, nebo dělá jen pilates, nebo cvičí pouze HIIT. Pokud nezakusíte ve cvičení rozmanitost, nedostane se vám těch nejlepších benefitů. Vždy se také zaměřujte na správnou techniku. Správná technika ve cvičení je VŠECHNO!" - Zuzka Light 

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.