sobota 27. srpna 2022

Low-carb stravování | Mýty a skutečnost


Low-carb stravování je velmi kontroverzní téma. Já sama jsem v minulosti dostala hodně dotazů na tento životní styl. Tímto článkem se snažím vyvrátit mylné názory, mystifkace či nevědomost ohledně nízko-kalorického přístupu. Nejsem striktním zastáncem low-carb stravování. Nejsem člověk, který něco sezónně objeví a pak to všem cpe. Jsem naopak člověk, který nesnáší a příčí se mu názory lidí, kteří vyznávají jen ten svůj jeden životní styl, všechno ostatní je na nic a nejede přes to vlak. Já jsem otevřená všemu, všem režimům, různým stylům, sama jsem si vyzkoušela hodně, abych mohla hodnotit a udělat si vlastní nezaujatý názor. Zde je tedy pár myšlenek a bodů, se kterými se setkávám velmi často a které bych tímto buď ráda potvrdila, vyvrátila nebo objasnila.


Při low-carb bolí hlava
Člověk nemusí být zrovna na low-carb stravování, aby ho bolela hlava. Moje zkušenost je právě zcela opačná. Kdysi jsem se denně budila s první myšlenkou směřovanou na moji hlavu. Bolela mě prakticky pořád. Klidně 4-5x do týdne. Po zásahu do stravy a omezení sacharidů všechny příznaky bolesti přestaly. Každopádně, vysvětleme si, proč u některých jedinců může docházet k bolestem hlavy.

Sacharidy v těle na sebe vážou vodu (na 1g sacharidu až 3g vody). Logicky pak vyplývá, že pokud omezíme konzumaci sacharidů, tělo "drží" méně vody, je jí méně v krvi a málo tekutin tak může vést k bolestem hlavy. Pokud tento problém máte, není nic snadnějšího, než pitný režim navýšit.

Při low-carb hrozí jojo efekt 
Někteří odborníci věří, že pojem jojo efekt neexistuje. Že jde pouze o stav, kdy tělo chytne žravou a přemrští kalorie po delší dobu. Je to ve finále taková nálož kalorií, že jedinec přibere víc tuku, než měl na počátku hubnutí. A taková je matematika. Pokud jste dlouhodobě na nízkých kaloriích, pak je dost pravděpodobné, že se dostaví "jojo efekt" nebo-li "už jsem měl takový deficit, že už pár dní jen žeru a žeru a nemám dost." Známe. To samé je u low-carb stravování. Jde o životní styl. Pokud omezíte sacharidy a pak je do stravy vrátíte v přemrštěném množství, vložíte tak do stravy také přemrštěné množství kalorií. Nezapomínejte, že je to stále jen o kaloriích. Jen čísla.
 
Low-carb není dlouhodobě udržitelný
Tohle může a nemusí být pravda. Zhruba rok a půl nazpět jsem podstoupila nízko-sacharidovou stravu v délce 9 týdnů. Přestala jsem, protože jsem to tak měla naplánováno. Byl to jen dočasný dril. Měla jsem ohromné výsledky. Říkám ohromné!!! Ale také jsem měla jiný přístup. Ono totiž není low-carb stravování jako low-carb stravování.
.
Low-carb stravování začíná už někde u 150 g sacharidů za den. To není tak šíleně nízká hodnota pro mnohé z nás, viďte? Ale skutečně to tak je. Pro někoho, kdo přijímal 200 a více gramů sacharidů za den a měl tuto hodnotu jako udržovací, pak je pro něj snížení na 150 g sacharidů skutečně nízko-sacharidovou stravou.

Je spousta různých low-carb hranic, při které se ten či onen cítí tak či onak. Pro mne bylo dlouhodobě neudržitelné jíst 50 g sacharidů za den, ale hodnota 100 g mi už nečinila žádné potíže. Co bylo u 50 g hodně psychicky náročné a chtělo to velkou disciplínu, u 100 g mi přišlo, že se nijak neomezuji a nijak netrpím. Samozřejmě, kdybych měl náročné tréninky a náročnou práci, bylo by pro mne i 100 g zřejmě neudržitelné. Každý jedinec si zkrátka musí najít svoji hranici, která je pro něj dlouhodobě udržitelná a ze všech směrů snesitelná a přijatelná. To poznání nepřijde ze dne na den. Člověk musí být krapet sensitivní ke svému tělu a umět ho vnímat. Cítíte, že jste vyčerpaní, přestože při low-carb dostatečně a kvalitně jíte? Pak tělu chybí sacharidy. Dopřejte mu je. Při low-carb se musíte cítit v pohodě a plni energie. Low-carb neznamená no-carb.

Lepší zdravotní stav 
To je naprosto bez řečí. Pokud chcete zlepšit svůj zdravotní stav, vyléčit bolesti, záněty, snížit menstruační bolesti, spravit zažívání, zbavit se bolestí hlavy, zubů, snížit procento viscerálního tuku v oblasti břicha, zlepšit pleť, regulovat tlak a činnost srdce, zneškodnit parazity v těle, pak je snížení sacharidů ve stravě naprostým zázrakem. Tím, že se tělo uzdravuje a léčí neduhy, bude mít více energie. Spousta lidí říká, že při low-carb stravování srší energií a silou. To není výmysl.

Low-carb není pro mne 
Každý z nás je naprosto rozdílný. Stačí se jeden druhému podívat do očí a už jen barvou duhovky na sobě uvidíte rozdíl. Každý z nás metabolizuje sacharidy jiným tempem. Tudíž musím souhlasit s tím, že ne všichni jedinci jsou předurčeni k tomu, aby jim low-carb stravování dělalo dobře. Naopak jim může maximálně vyhovovat strava nízko-tučná s vysokým podílem sacharidů. Nepotřebují moc maso, ale šílí po rýži či bramborách a bez ovoce neopouští supermarket. Každý z nás metabolizuje stravu jinak, proto nezatracujte lidi, kteří nemají od přírody potřebu jíst tolik sacharidů jako vy.

Při low-carb se jí méně, měl/a bych furt hlad 
S tímto se setkávám den co den. Vidím tenhle názor doslova všude. Je to nepředstavitelný mýtus, který se bude vyvracet ještě hodně dlouho a upřímně, strašně mě to otravuje. Co to je "jíst méně"? Co si pod tím představujete? Cílem low-carb stravování je ubrat sacharidy, ne kalorickou hodnotu. Spousta lidí si nedokáže představit talíř bez příloh, bez pečiva k večernímu salátu. Najednou opticky toho vidí méně na talíři a odhadují, že by měli hlad. Musíme si uvědomit, že tím, že ubereme na sacharidech, naopak přidáme v kaloriích na bílkovinách a hlavně !!! zdravých tucích. Tuk má více než 2x větší výživovou hodnotu než sacharid, který často způsobuje výkyvy hladiny cukru v krvi a následné chutě na sladké. Při konzumaci tuku nic takového nehrozí.
Na první pohled se může zdát, že 50 g oříšků je málo, ale podívejte se na kalorickou hodnotu. Podívejte se na zastoupení tuků, které zasytí na mnohem delší dobu, než sacharid. Kdo si nevyzkoušel, neuvěří. A kdo zkoušel low-carb stravování a měl stále hlad, měl makroživiny špatně nastavené a nedostatečně vyživoval tělo. Při low-carb zkrátka musíte navýšit zastoupení bílkovin a tuků. Když někde uberete, musíte někde přidat.

Zkoušel/a jsem low-carb, ale už za den/dva jsem pohořel/a
Já jsem low-carb stravování dával ašanci snad čtiřikrát, než jsem se v něm našla. Protože jsem prostě dělala chyby. Až dnes vím přesně, jak mé tělo reaguje na různou stravu, složení a naučila jsem se jednu veledůležitou věc - na low-carb tělo připravit. Pokud jste za den dva low-carb stravování vzdali, dopadli jste stejně jako já poprvé. Třásly se mi ruce, měla jsem návaly horka, byla jsem podrážděná, nervózní, měla jsem chutě - zkrátím to, byla jsem vyřízená. Pokud jste měli stejné příznaky, je jasné, že jsme dělali něco špatně. Na jakoukoli změnu musíte tělo připravit. Nelze z 200 g sacharidů, na které tělo bylo dlouho zvyklé, hned další den skočit na 50 g a myslet si, že "se to hravě zvládne". Nezvládne. Sacharidy je třeba systematicky snižovat a nenásilně. Než se dostanete na hodnotu, která vám bude příjemná. Pokud pocítíte - kdykoli - výše zmíněné příznaky, znamená to, že se to tělu nelíbí. Jiný signál vám neumí dát. Připravujte tělo na změnu tak dlouho, jak to pro vás bude přijatelné. Omezte nejdříve sacharidy na večeři, uberte na přílohách, snižte počet kousků pečiva za den. Možná vám bude stačit týden, možná 14 dní. Každopádně na tělo netlačte a vnímejte, co se vám snaží sdělit. On je ten hlavní hráč, který rozhoduje.

Při low-carb je povelené ovoce? Vždyť obsahuje sacharidy?  
Tak znovu. Pojďme si říct téměř na samý závěr, co to je low-carb stravování. Je to životní styl, při kterém omezíme konzumaci sacharidů. Ne zcela vypustíme. Low-carb neznamená a nikdy neznamenalo no-carb. Ovoce je i při low-carb stravování skvělé, jelikož obsahuje přirozeně vyskytující se cukry. Takže ano, i při low-carb stravování si můžete dát jablko, broskev, pomeranč nebo i banán.

Chci zkusit low-carb stravování. Ale nevím jak. 
Moje rada zní, pokud nevíte jak a nemáte nastudováno, jak funguje tělo, metabolismus, jste ve stravování prakticky začátečník, nepouštějte se do nízko-sacharidového stravování. Low-carb životní styl má spoustu pozitiv, ale co bych vám poradila je to, abyste se nejdříve "naučili" jíst. Doslova! Nastudujte si zdravou výživu, složení potravin, jak správně rozložit makroživiny během dne, jak jíst před a po tréninku, jakou funkci mají bílkoviny a tuky v těle. Nehrňte se do něčeho, čemu nerozumíte, neovládáte. Já osobně bych low-carb stravování přiřadila k jakémusi vyššímu levelu a je hloupost vrhnout se hned na počátku nebo v prvních měsících do "20. kapitoly" životosprávy, když neovládáte a trápíte se s kapitolami, které osvětlují základy. Já osobně jsem si na low-carb stravu troufla až po třech letech a i když jsem nastudováno měla, to, jak mi odpovídalo tělo, byl obrovský šok a pohořela jsem. Buďte opatrní, nic neuspěchejte, protože ve finále je cesta ke štíhlému tělu a zdravějšímu já pouze skrze správný počet kalorií a navíc je to vše určeno ještě kvalitou těch kalorií. 1500 kcal zdravých potravin a 1500 kcal čokolád a buchet vyjde pro tělo energeticky nastejno. Ale kvalitou kalorií se nedají srovnávat. Vybírejte rozumně, učte se skladbu potravin, jak z hlediska sacharidů, tak i z hlediska vlákniny, tuků, bílkovin... Vybírejte potraviny co nejpřirozenější, s co nejmenším zásahem továren. Odtud začněte a později se dost možná uchýlíte k tomu, vyzkoušet benefity low-carb stravování. Budujte a posilujte svoji vůli, disciplínu a psychiku. Krůček po krůčku.

*

ZÁVĚREM
Tohle jsou body, kterými jsem chtěla vysvětlit to, že ne všechno je při low-carb stravování tak černé a bílé. Že je nutno pochopit celkově smysl toho, proč to někdo dělá a chválí si výsledky, ale také proč low-carb není pro každého. Nechť se vám ve vaší cestě daří ať je jakákoli =)


Kristina


Archiv: 22. června 2016

Žádné komentáře:

Okomentovat